måndag 2 januari 2012

Gingers Nyårslöfte - Sömn

Hur många timmar är rimligt för en vuxen människa att sova?
Hur mycket sömn behöver man för att orka prestera och ligga på topp?
Har män och kvinnor olika sömnbehov?

Att barn ska sova fler timmar än vi vuxna är ju självklart. Men hur många timmar pratar vi om?

Många säger att det enkla svaret är att man ska må bra och känna sig utvilad efter en natts sömn. Men är det så enkelt uttryckt?

Man kan läsa sig till att de flesta vuxna har behov av ungefär åtta timmars sömn i genomsnitt.
Man kan också läsa studier som visar att den genomsnittliga tiden som vuxna sover i dagens samhälle är mellan sex och sju timmar.
Varför är det då så att vissa kan klara sig på bara 4-5 timmar per natt medan andra behöver minst 9 timmar för att "fungera"?

Det sägs också att nattsömn under sex timmar kan ge olika problem både fysiskt och psykiskt. Till exempel hävdas ju att övervikt är ett hälsoproblem som kan kopplas samman med för lite sömn. Även sånt som dåligt humör och negativt beteende kan vara betingat med för få sovtimmar.

Hur många timmar jag själv behöver är något helt annat än hur många timmar jag får - eller tar, kanske är mer rätt att säga. Jag borde nog sova mer, för jag känner mig ofta trött. Inte utvilad liksom.

Varför lägger jag mig då inte tidigare? För jag bestämmer ju själv när jag ska gå och lägga mig på kvällarna.
Ja, det undrar jag också.

Ett av mina nyårslöften i år är just att gå till sängs tidigare på vardagarna.
Kanske kan jag då minska övervikten också på köpet.
Vilken vinst!

2 kommentarer:

  1. Jag kommenterade på fel inlägg. Haha. Här kommer det igen: Du slår nog baklänges när jag säger att min perfekta sömn ligger på 10 timmar per natt. Och hur tror du det funkar i veckorna?! Jag är på 7,5 timma per natt i veckorna ungefär. Och jag känner mig aldrig pigg. Hemskt är det, men det är väl i-landsproblemet som lär stanna där. Med en sambo som kommer hem från jobbet halv sju, så är det inte direkt lämpligt att lägga sig klockan 21 - var skulle våran tid ta vägen då!?

    SvaraRadera
  2. 10 timmar!! Dagens ungdom säger jag.
    Passa på och njut av detta så länge du inte har barn. Sen är sömn en lyx.
    Jag tror jag på vardagarna får max 6 timmar. Helgerna vete fåglarna om det blir så mycket mer - kanske en knapp timme mer. Men barnen vaknar i stort sett samma tid och så lägger man sig något senare, så det går jämt ut liksom.
    Men för min del hade en timme tidigare i säng på vardagarna gjort mycket. Jag jobbar på det!

    SvaraRadera