onsdag 11 januari 2012

Stapplande försök till LCHF-fika

En hel del av mina vänner äter LCHF-mat. Alltså mat med lite kolhydrater och mycket fett. (Low Carb High Fat). Någon kallar det för fetdieten och någon vill hellre benämna detta för njutmetoden.

Någon av dessa LCHF-vänner ser detta som en inkörsport till viktminskning och övergår senare mer och mer till "normala" mängder av fett och kolhydrater. Någon ser det emellertid som en livsstil och har helt förändrat sitt synsätt på mat och ätning.

Jag själv är allätare (i stort sett). Jag älskar kött. Jag älskar grönsaker. Men jag älskar även nypotatis, pasta, och nybakat bröd. Jag tror inte att jag skulle klara en LCHF-diet. Ärligt talat vet jag inte om jag vill klara det heller. Jag tycker för mycket om just potatis, pasta och bröd för att ta bort detta ur min matrepertoar.
Och jag älskar choklad (=socker), kakor (=kolhydrater) - nej, LCHF är inget för mig. Men visst, jag tror på att en minskning av mitt kolhydratintag hade varit en god idé.

Häromdagen hade jag ett par LCHF-vänner på besök och skulle bjuda på eftermiddagsfika. Jag hade fixat Kokostoppar - helt utan kolhydrater.

Kokostoppar (LCHF)
(20st)
(Recept från LCHF Recept, www.lchfrecept.com.)



2st ägg
50g smör
200g kokosflingor

Sätt ugnen på 175grader.
Smält smöret.
Blanda ihop alla ingredienserna till en smet. Rulla till små bollar (eller använd ett kaffemått som form). Lägg bollarna på en plåt med bakplåtspapper.
Grädda kokostopparna i 10-12 minuter tills de är gyllen bruna.




Jag är inte så jätteförtjust i kokos själv. Det går an i liten mängd. Men just kokostoppar blir för mycket kokos på en gång. Maken är dock barnsligt förtjust i dessa kakor. Han dissade tyvärr denna varianten av kokostoppar. Dom var torra och lite smaklösa tyckte han.
Nåja, LCHF-vännerna gav kakan godkänt. Och det var ju huvudsaken.

Jag hade även gjort en annan LCHF-godsak - som jag glömde bort att ta fram. (Sorry, vänner.)
Den befann sig i frysen för stelning och där hittade jag den igår kväll.

Kokosbräck (LCHF)
(ca 15 bitar)
(Recept från LCHF Recept, www.lchfrecept.com.)


25g smör (alt. kokosfett)
1dl grädde
1dl kokosflingor
½tsk vaniljpulver (obs - inte vaniljsocker)
100g mörk choklad, minst 86%

Smält fettet.
Blanda i grädden, kokosflingor och vaniljpulver. Ställ åt sidan och låt svalna.
Smält chokladen och vänd ner i kokosröran.
Bred ut på fat eller i form, ca ½cm tjockt - inte mer. Låt stelna en stund.
Skär i bitar.
Ställ i kyl (eller frys) för att stelna helt. Förvaras svalt.



Denna tyckte jag själv var riktigt god. Mäktig, så man äter bara en bit eller två. Hoppas jag får tillfälle att bjuda mina LCHF-vänner på den en annan gång.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar