torsdag 12 januari 2012

Tidsoptimisten tar en smoothie á la Cajsa Warg

Det är inte klokt vad kvällarna försvinner fort.
När väl barn är hämtade från skola, dagis, kompisar eller var dom nu håller hus och när kvällsmaten väl är lagad, uppäten och undandiskad försvinner småfolket i familjen till sina sängar. Kvar är 50% stort folk som helst ska ha lite kraft och ork (för att inte tala om lust) att fixa andra husbestyr.

Jag tänker inte gå in närmre på vad det är för husbestyr vi har. Det är samma som i alla familjer skulle jag tro. Men hur orkar alla andra är min nyfikna fråga?
Och hur länge på kvällen ska man hålla på att plocka och fixa?

Kanske borde Jag skapa en Att-göra-lista och prioritera punkterna på den. Allt måste ju inte göras på en gång - egentligen. Hmm, ska fundera lite mer på det.

Skriv gärna och berätta om dina kvällar och vilka tips du kan ge för mer ork - och tid.

Ett tips från mig är att ta en liten paus mitt i allt och öka energin med en kvällsmellis.
Denna gången blev kvällsmellisen en smoothie som jag kallar för Cajsa Warg Smoothie. Den är gjord på frukt som fanns i kylen för tillfället. Oj, vad mycket olika frukter vi hade just nu. Mums!

Cajsa Warg Smoothie
(2glas)


1st apelsin
1st kiwi
1st passionsfrukt
15-20st gröna druvor
1½dl frusen mango
ca 3dl Valio yoggi "Sommarbär"

Skala apelsin och kiwi och skär i mindre bitar. Gröp ur passionsfrukten.
Lägg all frukt i en mixer eller blender. Häll på Yoggin. Kör på puls ca en minut.
Häll upp i glas. Servera direkt!



Jag avslutar alltid (nästan) mina kvällar med en titt i Facebook. Igår kväll hittade jag ett inlägg om en tävling eller egentligen är det mer en utlottning. Det är kul, tycker jag.
Och till på köpet hittade jag en kul blogg som jag vill följa ett tag nu, http://www.finest.se/MagdalenaDivina.
Utlottningen är från denna blogg och gäller Humanity armband från Exklusiv Vardag. Nu håller jag tummar och tår och hoppas jag vinner.


1 kommentar:

  1. Jag har ju inte riktigt samma intensiva vardag eftersom jag inte har två barn som kräver sitt :) Men mitt knep är att faktiskt INTE ta en paus. Då tappar jag fokus totalt. Jag slappnar aldrig av på kvällen - förrän jag är färdig. Jag effektiviserar allt, för att det ska ta kort tid. Duschar när potatisen kokar, hänga tvätt när brasan försöker ta sig osv. Dock är nog inte det så optimalt. För allt innebär en form stress, en stress för att få komma till soffan och slappna av. Vardagsbestyr är så himla svårt, och med en sambo som inte är hemma förrän tidigast halv sju så blir det lite av ett enmansjobb. Jag har börjat strunta i saker, släppa på ordningssinnet - men jag har en bra bit kvar. :) Kram!

    SvaraRadera