onsdag 4 januari 2012

Nyårsdesserten gjorde Jag

Årets Nyårsafton firades i Höllviken tillsammans med vänner. Desserten gjorde Jag och den blev mycket uppskattad. En enkel rätt som med fördel förbereds tidigare på dagen och bara läggs ihop stunden före servering.

Nyårsdessert med Mascarpone
(4 port)



25-50g hackad fin mörk choklad
250g mascarpone
2tsk vaniljsocker
1tsk kakao
2msk flytande honung (gärna med citronsmak)
1½tsk citronjuice (räcker med ½tsk om citron i honungen)

Diverse frukt efter säsong - Till denna Nyårsafton hade jag:
2 kiwi
2 passionsfrukter
100g färska jordgubbar
16-20st små gröna vindruvor, halverade
½ apelsin, filead

Servering:
Chokladsås
Extra chokladhack
Halverade jordgubbar
Rullrån eller andra glassrån

Skär frukten i små bitar. Blanda ihop och låt stå och dra/safta sig i minst ett par timmar. Passionsfrukten är A och O i denna kompott.

Rör ihop mascarpone, kakao, vaniljsocker, honung och citronjuice.
Hacka den mörka chokladen grovt eller fint efter smak. Rör ner hacket i mascarponen.




Det vanliga problemet när man ska gå bort är "vad ska jag ha på mig?". Till Nyårsafton i år var det ett enkelt val.


Cream - Melody dress/klänning
Jag har har hittat en ny klädkälla som jag fullkomligen älskar. Exklusiv vardag - en nätbutik som även har ett showroom i Höllviken, vilket är nära och bra för mig att själv åka dit och hämta de inköpta plaggen. Just nu har Exklusiv vardag slutspurtsrea med upp till 70% rabatt på höst/vinter sortimentet. Jag ska nog ta mig en titt till och hitta fler favoritplagg.
Passa du också på att kika in, www.exklusivvardag.se eller följ med på Facebook. Varje söndag lottas presentkort ut via FB. Bara att gilla och dela.

2 kommentarer:

  1. så gott... och så fin klänning..... kram

    SvaraRadera
  2. Tack Nettan. Jag känner mig så fin i den.

    SvaraRadera