tisdag 21 februari 2012

Ett löfte infriat - delvis

Nu är jag ju inte den som normalt brukar avge nyårslöften. Visst har Jag genom åren (precis som många många andra) lovat att "börja ett nytt liv", med mer motion, bättre kosthållning osv. Bara för att komma på mig själv någon vecka senare att jag brutit löftet.
Nej, såna löften ger jag inte längre. Faktum är att jag inte gett något seriöst löfte på flera år. Men i år kände jag att det fanns några olika saker som jag vill uppmärksamma för mig själv lite extra.
Ett av löftens har jag redan berättat om. Mer sömn - i alla fall på vardagar.

Ett ytterligare löfte jag gav mig själv är att läsa fler böcker under detta året. Jag tycker mycket om att läsa. Men är en periodare på detta område, vilket innebär att jag mest läser under sommaren. Det är då jag hittar tiden att ligga i gräset på en filt eller i brassestolen på stranden.
I år vill jag ha minst en "aktiv" bok hela tiden. Den ska finnas vid min sida alltid och plockas fram varenda lediga minut. Det är ingen brist på böcker här hemma. Det finns hur många bra böcker som helst i bokhyllan som jag inte läst. Och om jag nu lägger mig tidigare på kvällarna, så borde jag ju få ett par lediga minuter, eller hur?

Det ligger två böcker på nattduksbordet jag gärna vill läsa. Återkommer till dessa i ett annat inlägg.
Den bok jag läst nu och blev klar med idag är "Jag är Zlatan"-boken.



Faktum är att jag fuskat lite. Jag har "läst" denna boken i bilen. Hem från jobb varje dag och även en och annan längre bilresa. Min första ljudbok. Och jag är positivt överraskad hur mycket jag gillade detta sätt att läsa bok. 
Nu ska jag leta upp en ny ljudbok att ha i bilen. Men dom där två på nattduksbordet ska jag också börja på en dag. Det lovar jag!

Vad jag tyckte om Zlatan-boken?
Tja, det var rätt intressant att läsa om Zlatans liv som en fattig nobody från Rosengård till en av de mest omtalade och bäst betalda idrottsmän i världen och "höra" hans egna reflektioner längs vägen. Det var mycket intressant att läsa om och få en viss förståelse för hur det kan fungera bakom "kulisserna" i fotbollsvärlden. Alla trix som ligger bakom spelarköp och vilka olika kulturella beteenden och traditioner som finns i de olika klubbarna.
Däremot har min egen bild av Zlatan som person förändrats. Jag har nog alltid tänkt på honom som ett barn med stor tur och talang som visste hur han skulle använda den för att komma framåt i livet.  Lite som en saga, som han själv säger i boken. Efter att ha avslutat boken är min bild av Zlatan att hän är en stor kaxig, egoistisk person som inte är särskilt artig och ödmjuk. Å andra sidan är det kanske därför han har lyckats så bra också. Jag rekommenderar att läsa boken. Antingen på "riktigt" eller som ljudbok. Det är Jonas Malmsjö som läser. Han gör det bra.


1 kommentar:

  1. Ljudböcker är helt klart något av det bästa som finns - superbra när man sitter i bilen eller är ute och promenerar (när man har lyxen att hinna med det förståss) LÄS PÅ!!!

    Jag ber alltid mina elever att använda sina mobiltelefoner för att ladda hem e-böcker eller att vi i skolan hjälper dem att ladda över ljud-cd till deras mobiler...då används mobiltelefonen i alla fall till ngt vettigt :-)

    Kram!

    SvaraRadera