fredag 3 februari 2012

Gingers Livstid

Medellivslängden i Sverige ligger på 81,5 år (scb.se/2010) - både män och kvinnor inräknat. Omvandlar man detta till månader, är det 978 månader. Det känns bra. Det känns mycket och länge.

På mitt livskonto har jag just nu gjort avrop med 468 månader och inser med dessa siffror att jag om 3.5 år har levt halva mitt liv - statistiskt sett alltså. Så om 3,5 år börjar nedräkningen skulle man kunna säga. Det känns mindre bra.

978 månader är ju ett medeltal och medeltal innebär ju att någon lever mindre och någon lever mer. Både min gamla farfar och min gamla mormor lever på övertid - statistiskt sett alltså. Farfar har 42 månader på sitt pluskonto och mormor har hela 127 månader på sitt pluskonto. Och vilket krut där fortfarande är i dessa två underbara gamla människor.

Hur många månader kan man då leva på övertid?
Jag vet inte ens om jag vill fundera på det. Människan är det däggdjur som lever längst. Det står att läsa att den maximala livslängden är 120 år.
Men kan man förvänta sig att få leva i 120 år (=1.440 månader)?
Hur stor är den sannolikheten egentligen?

Jag får lite panik eller ångest när jag tänker på min gamla farfar och min gamla mormor. Det känns som om jag inte är tillräckligt tacksam över att dom fortfarande lever. Jag menar, dom skulle ju egentligen inte levt längre - enligt statistiken alltså. Men för mig är det liksom så självklart att dom finns i mitt liv, även om vi inte pratar eller träffas varje dag - inte ens varje vecka.

Och det är just det.
Om jag tänker mig att vi träffas en gång i månaden, betyder det 12 gånger på ett år. Det är inte mycket. Hur många träffar har vi kvar?
Borde jag se till att vi träffas oftare? Borde jag tänka varje gång vi träffas att detta kanske är den sista gången?
Vill jag överhuvudtaget fundera så här?

Nej, det är inte rätt att känna panik eller ångest. Det är inte rätt att lägga ytterligare ett "måste" till det redan fullspäckade livsschemat. Det ska inte vara ett "måste" att träffas. Det ska vara kul. Det ska vara av vilja.
... ... ...
Tänk om nästa gång vi träffas är den sista gången?
Tänk om förra gången vi sågs var den sista gången?


1 kommentar:

  1. anton är gigneer och han är elak.. kan man bli smittade

    SvaraRadera