måndag 20 februari 2012

Gingers Undring: Hur kan alla andra?

Idag börjar sportlovet i Skåne. Mina barn är som vanligt inte lediga. Dom får gå kvar på fritids/dagis medan deras kompisarna är hemma och lediga. Ja, hemma och hemma. Många av de lediga kompisarna är iväg på resa. Antingen är det skidresa eller en resa långt bort till solen och värmen.
Jag har länge undrat hur man kan åka på semester flera gånger om året. Vår familj kan inte det - av olika anledningar!

Antingen är vi väldigt fattiga i vår familj eller så är vi urdåliga på att hitta billiga och bra resor. Kanske lever vi lyxigt i övriga vardagen och slösar onödigt med pengar?

Sen är det ju frågan om semesterdagar. Hur gör man för att ge barnen ledigt sex veckor på sommaren - minst. Och två veckor kring jul och ovanpå det en veckas sportlov och en veckas påsklov?
Detta blir ju sammanräknat 10 veckor (minst).

Tänker man att vi föräldrar normalt har 5 veckors semester var, så går det ju i och för sig ihop. Men då får man även ha semester i skift. Hur kul är det?

Lider då mina barn av att inte vara lediga?
Förmodligen inte. Det är ofta så få barn på fritids/dagis under dessa veckor att man har både tid och möjlighet att hitta på lite udda saker med barnen. Det kan vara spontana utflykter eller extra roliga aktiviteter.

Men mitt sinne lider. Och det ger prestationsångest när man väl är ledig. Dagarna måste bokas från morgon till kväll, så att vi hinner göra lika mycket på två dagar som "alla andra" har gjort på en vecka. Sjukt!

Men hur gör då alla andra?
Inte är vi väl så olika från våra grannar eller vänner? Jag får inte ihop det.


4 kommentarer:

  1. www.jagbakardinkaka.blogspot.com5 mars 2012 kl. 17:24

    Vi fick vårt första barn för lite drygt 4 månader sedan och jag har redan börjat fundera på samma grejer som du tar upp i ditt inlägg. Kommer vi kunna åka på semester varje år, minst en gång? Kommer vi ha tid/råd att låta henne få kunna gå på fotbollsträning, spela ett instrument, ha en häst och åka på roliga läger? Ja, frågorna blir många och jag kan ärligt säga att jag är glad över att det är ett tag kvar tills hon vill spela instrument och ha en häst. Tills dess kanske jag löst alla problem?!;) MEN, en sak är jag i alla fall säker på att hur få semestrar barnen än får uppleva, hur många timmar de än må vara på dagis/fritids, hur lite de än får ligga i poolen och plaska om somrarna så gör man som vuxen sitt allra bästa för att barnen ska ha det bra. Det är ju därför de får vara på dagis - för att man som vuxen jobbar för tak över huvudet och mat på bordet. De får vara på dagis halva sommaren för att de båda föräldrarna tar ut semester samtidigt (om det går) för att hela familjen ska kunna vara tillsammans under en kortare tid. Och vad spelar det för roll om man har semester på Malloorca eller hemma hos farmor och farfar på landet/skärgården/skogen/staden eller bara hemma? Blir de sämre människor för att de inte besökt 10 länder innan de fyllt 15år? Knappast! Nej, njut av att ha familjen samlad och unna er hellre lite vardagslyx. Det tror jag både barn och vuxna uppskattar mer i längden:) Jag själv minns tex inte lilla semestern min familj plus en familj till åkte på till Leksand, men jag minns SÅÅÅ väl när jag och min familj satt och kollade på melodifestivalen med tända ljus och åt gelehallon... :)

    SvaraRadera
  2. Tack för din kommentar. Det glädjer mig att se att jag inte är ensam om mina tankar.
    Lycka till med din dotter!

    SvaraRadera
  3. Kära nästkusin, dina dubier är mångas dubier jag upplever att det handlar otroligt mycket om föräldrar med möjligheter att arbeta hemma, eller som kan arbeta övertid och plocka ut det när det behövs.

    Lyx i vardagen är nog bättre ur aspekten jämt flöde välmående om du förstår hur jag tänker...

    Du gör ditt bästa för att dina tjejer ska ha ett bra liv och det gör du på det sätt som fungerar för er - en bullbakande mamma lovar jag dig är väldigt ovanligt idag. För att inte tala om NÄRVARANDE föräldrar... du kan vara hemma och du kan vara hemma om du förstår hur jag ser på saken.
    Som lärare har jag EN fördel med jobbet och det är att jag är ledig när barnen är ledig, men ekonomiskt har jag inte möjligheten att ge barnen utlandssemester på utlandssemester efteresom lärarlönen är riktigt usel. Jag väljer dock att säga att skulle jag ha haft 10.000:- mer i lön varje månad, skulle jag inte ha lika mycket inarbetad semester så jag tar hellre 20.000 i fickan och lediga somrar!
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Jovisst har du rätt, Trudi. En närvarande förälder är mycket värt. Och det får jag nog säga att jag/vi är.
    Vi gör mycket med barnen när vi väl är lediga. Jag kan inte minnas att mina föräldrar byggde upp helger och ledig tid kring vad VI ville göra. Utan vi fick vackert följa med på det som stod på deras lista. Inget ont i det. Inte alls. Men det är skillnad mot hur jag/vi gör idag. Barnen får vara med och bestämma eller i alla fall önska och tycka till vad dom vill göra. Och det är jag jättenöjd med!! Kram

    SvaraRadera