onsdag 8 februari 2012

Gingers Val

Har du tänkt på hur många val man gör på en dag?
Val i hemmet, val i jobbet, val på vägen till och från jobbet, val i mataffären ... listan är lång.
Vi ställs inför flera olika val varje dag. Hur viktiga är valen vi gör? Hur mycket påverkas framtiden av de val vi gör?

Filmkännaren minns kanske "Sliding Doors" med Gwyneth Paltrow där hon missar tunnelbanan efter att ha fått sparken från jobbet. Filmen backas tillbaka och hon hinner istället med tunnelbanan. Historien blir en annan och i filmen får vi se båda versionerna. Så är ju inte verkliga livet. Valt är valt.


Men visst är det en intressant tanke? Hur små tillfälligheter - eller medvetna val - kan förändra ens liv och öde. Och visst har man många gånger önskat att man kunde gå tillbaka i tiden - till en viss dag eller viss händelse - för att göra om och välja annan väg, en annan riktning?!

Man kan ställa sig frågan, Vilka vänner hade man haft idag om man valt annan väg tidigare i livet?
Vilket jobb hade man haft? Var hade man bott och hur hade man bott? Helt enkelt, vilket liv hade man levt?

Hade ett enda val tidigare i livet verkligen kunna göra att dagens liv hade sett så mycket annorlunda ut? Eller krävs det många val för att påverka? Det beror såklart på vilka val man pratar om. 
Man skulle ju ha samma familj - alltså mor, far och syskon. Det är inget man kan påverka nämnvärt. Men ens egen familj skulle man helt klart kunnat påverka. Förmodligen även ens vänner och umgängeskrets - till viss del i alla fall. Helt klart skulle man kunnat påverka jobb och även boplats i världen.
Men en tanke att fundera på är om ens intressen och "likes" hade varit annorlunda idag om valen tidigare i livet hade gjorts annan väg, eller om det är något som är "medfött".

Jag kommer att tänka på "Alice i Underlandet". Flickan som upplever ett äventyr i en värld som strider mot all logik, skulle man kunna säga. Alice kommer till ett vägskäl och frågar Kaninen: "- Vilken väg ska jag ta?". Kaninen svarar: "-Vart ska du?". "- Jag vet inte.", säger Alice. "- Ja, då spelar det ingen roll vilken väg du tar.", säger Kaninen.

Vad styr då vilken väg man faktiskt väljer? Slumpen? Känslan? Grupptrycket? Kunskap/okunskap?
Bör man göra analyser av vägvalen man står inför eller ska man låta det bli som det blir? Kan man göra analyser? Det är ju svårt att förutspå vad som händer om man missar eller hinner med bussen?

Filmkännaren minns kanske även "Tillbaka till framtiden" med Michael J. Fox. Han förflyttar sig tillbaka i tiden till året då hans föräldrar var unga. Där råkar han förändra historien något innan han så småningom tar sig tillbaka till rätt tid. Det mesta i hans framtid (nutid) är detsamma, men något är annorlunda på grund av den förändring han råkade göra i dåtiden.


Kunde man skruva tillbaka tiden och göra om vissa val, skulle Jag nog ta chansen. Eller skulle jag det? 
Kanske är det bästa livet det man har nu. Man vet ju vad man har men inte vad man får!


2 kommentarer:

  1. Det finns en intressant bok som bearbetar just 'slumpen' just nu kommer jag inte ihåg vad den exakt heter- men jag vet att min svärmor lusläste boken och att Fredrik läste den sedan och tyckte att den var mycket intressant. Jag tror att det finns vissa val som man, när man analyserar det i efterhand, skulle göra om- jag har ett par sådana händelser. Även om jag inte är direkt missnöjd eller störs av mina 'felval' hade mitt liv antagligen tagit en annan riktning yrkesmässigt åtminstone.
    TÄNK vad tråkigt man skulle ha om man kunde se in i framtiden.

    SvaraRadera
  2. Vad skulle du välja om du fick chansen?
    Att gå tillbaka och ändra något som redan hänt eller att se in i framtiden för att göra "rätt" från början?

    SvaraRadera