måndag 11 februari 2013

Snabb helgfika på elva minuter

Det finns ju en uppsjö olika sorters kladdkakor man kan baka. För det mesta bakar jag en kladdkaka med blockchoklad och det blir fantastiskt krämigt och gott.

Denna gång bakades en annan variant med kakao istället. Kakan är dessutom något lägre och blir klar på bara elva minuter i ugnen.


11 minuters kladdkaka
(receptet hittat hos Bakverk och fikastunder)

100g smör
2st ägg
2dl socker
1/2dl ljus sirap
11/5dl mjöl
3/4dl kakao
1/2tsk bakpulver
1krm salt

Smält smöret och låt svalna lite. Vispa ägg och socker vitt och pösigt.
Blanda mjöl, kakao, bakpulver och salt. Varva smör och mjölblandning ner i äggblandningen.
Smöra och bröa en form på ca 28 cm i diameter (jag använde en på 24 denna gång). Häll i smeten och grädda i Max 225 grader i mitten av ugnen i ca 11 minuter. Inte mer. Låt hellre stå och svalna någon timme så den sätter sig. 

Tro't eller ej, men det bara en ynka liten bit kvar. Resten försvann i ett nafs av bara oss fyra i familjen. Ja, det var en gudomligt god kladdkaka även om jag nog måste säga att det blir en mer intensiv chokladsmak när man använder blockchoklad.
Det blev däremot en krispig översida på denna kaka och det tycker jag inte det blir när man bakar med blockchoklad.


Jag använde min Hercules för att röra ihop ingredienserna till denna kaka. Men det skulle nog funka lika bra med en vanlig elvisp. Det är inte så mycket smet och behöver inte vispas så länge.
Och en kaka som sen bara tar 11 minuter i ugnen för att bli klar kan man ju inte undvika att baka. Det kommer säkert att bli fler gånger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar