onsdag 6 februari 2013

Hercules visar musklerna

I helgen var det dags att inviga födelsedagspresenten - min fina röda Hercules.
Minns tillbaka när jag var barn och mamma använde sin orangefärgade Kenwood. Den förde ett hemskt väsen. Det gick absolut inte att prata med varandra i köket när maskinen kördes. Jag kan tom förnimma själva "burret" i kroppen ända upp på ovanvåningen.

Min Hercules är mycket tystare och vibrerar bara köksbänken den står på. Vad kul det ska bli att lära känna denna maskin och vilka underverk vi ska skapa ihop.

Först ut blev ett försök att göra egna baguetter - som ett tillbehör till kvällens ChiliConCarne.



Fransk baguette
(4st)

25g jäst
5dl vatten
1msk salt
2msk olja
13dl mjöl

Smula jästen i en bunke. Häll på en liten mängd av vattnet (37grader) och rör ut jästen i det. Häll i resten av vattnet och blanda väl. Tillsätt salt, olivolja och det mesta av mjölet. Jag tog drygt 12 del varav 1dl var rågsikt. Spara lite mjöl till utbakningen.
Arbeta degen kraftigt tills den känns smidig, ca 10min i maskin och kanske 15min för hand.
Låt degen jäsa under bakduk i ca 1 timme.

Ta upp degen på mjölat bakbord, men knåda inte. Dela degen i fyra lika delar. Forma snabbt varje degbit till en baguette och lägg på plåt med bakplåtspapper. Pudra över lite mjöl. Låt baguetterna jäsa under bakduk i ca 30 min.

Eventuellt kan man efter halva tiden vrida/snurra baguetterna om man vill ha en skruvad form.
Jag valde att snurra två av mina baguetter och dessutom dekorera dem. Den ena fick grovsalt med vitlök ovanpå och den andra sesamfrö.

Sätt ungen på 275 grader. Grädda baguetterna i mitten av ugnen ca 15 minuter. Låt sedan svalna på galler utan duk.

Detta blev fantastiskt luftiga och himmelskt goda baguetter. Ät dem gärna när de fortfarande är lite småvarma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar