torsdag 14 februari 2013

Gott med vuxengodis

När det kommer till julgodis i vår familj måste både barn och vuxna få bestämma. Därför blev det fler sorters julgodis än planerat från början. Totalt blev det 8 olika godis denna gångna jul. Det mer barnvänliga godiset finns beskrivet i ett annat inlägg.

Vad menar jag då med vuxengodis?
Ja, det är helt enkelt tillsatt sprit i receptet. Man kan undras hur mycket sprit man får i sig av en pralin? Det borde inte vara några problem att köra bil, såvida man inte sätter i sig alla praliner på en gång kanske.

Amarettotryffel
(recept hittat hos Smaskens.nu. Även nedan bild är lånad från denna hemsida.) 

11/2dl vispgrädde
50g smör
300g mörk choklad
4msk Amaretto
1/2dl rörsocker flor (alt. ljus muscovado)
kakao (att rulla i)

Värm grädden i en kastrull till strax innan kokpunkten. Får inte koka. Dra lite åt sidan. Bryt ner chokladen och låt smälta. Rör ner Amaretto och socker i chokladblandningen. Låt svalna (ca 2 timmar). Rulla kulor och vänd dem i kakao. Lägg i små formar, typ knäck. Förvara svalt.
Tips är att inte göra för stora kulor. Det är en ganska mäktig tryffel.

Detta var en riktigt god tryffel. Jag gillar inte att dricka Amaretto. Det är inte en smak som passar mina smaklökar. Men vilken god tryffel det blev - en av mina favoriter. Konstigt!

Whiskytryffel

3dl vispgrädde
500g mörk choklad (helst minst 70%)
1/2dl Whisky
snöflingeströssel till dekoration (valfritt)

Värm grädden i en kastrull till strax innan kokpunkten. Får inte koka. Dra lite åt sidan. Bryt ner chokladen och låt smälta. Rör ner Whisky i chokladblandningen. Häll upp i små ischokladformar. Dekorera om man vill med strössel. Låt svalna. Förvara kallt.

Jag trodde mycket på denna tryffel. Whisky är gott att dricka och brukar vara gott i såser och annat. Det blev gott även i tryffelvariant, men inte alls som jag tänkt mig.

Romrussinpraliner

200g mandelmassa
en handfull russin täckt med rom
(ska ligga helst en vecka i blöt)
Karamellfärg om man vill
100g mörk blockchoklad

Riv mandelmassan grovt. Häll av rommen från russinen. Kör mandelmassa och russin i en matberedare tills det blandar sig och blir en fin deg. Blanda även i karamellfärg om man vill. Låt ligga svalt en stund. Rulla små bollar. Smält mörk blockchoklad över vattenbad. Doppa kulorna i den smälta chokladen och låt stelna på plåt. Förvara svalt.

Romrussin är en "gammal" smak som brukar falla den äldre generationen i smaken. Det finns ju en mängd produkter på marknaden som är smaksatta med romrussin. Lustigt nog är jag egentligen ingen stor fantast av denna smak. Ändå gör jag detta godis varje jul - för att det är så gott. Jag brukar göra en lång rulle som doppas/penslas med choklad och sedan skärs i skivor.
Det brukar alltid sluta med att man sitter och plockar smulor, eftersom det är svårt att skära fina skivor som inte spricker.
I år provade jag att istället rulla kulor och det blev både finare och godare.
Tänk dock på att russinen måste få ligga i blöt i rom en längre tid. Minst en vecka skulle jag vilja säga. Såklart beror det på hur stark smak av rom man vill ha. Ju längre tid, desto mer romsmak.

Barnen brukar inte gilla den starkare smaken som det blir på dessa godissorter. Vår minsta dotter fick dock tag i en Amarettotryffel och smaskade glatt i sig den och tyckte det var "jättegott". Ja, det är ju kul att hon gillar det jag gör, men det kändes inte helt rätt, så det blev inte fler till henne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar