onsdag 21 december 2011

VAB mellis

Så var det dags att vabba igen. Vår familj brukar vara väl förskonad från Vård Av Barn. Jag antar att vårt immunförsvar i normala fall är något bättre än många andras. Men nu är det andra gången på två veckor som Jag är hemma med sjuka barn. Förra gången var det vinterkräksjuka och maginfluensa. Nu är det äldsta dottern som åkt på halsfluss. Nu hoppas vi bara att penicillinet tar bort basciluskerna fort och att ingen av oss andra blivit smittade.

Nåväl, mat och mellis måste man ju ha. Och aptiten är inte helt borta. Till mellis idag gjorde Jag Krabbelurer. En god, sockrig och rätt mättande mellis som såklart inte är jättenyttig, men vansinnigt god någon gång emellanåt.

Krabbelurer
(ca 12st)


1st ägg
1dl socker
1dl mjölk
3dl vetemjöl
1tsk bakpulver
1-1½tsk vaniljsocker
Smör att steka i
Socker att doppa i

Vispa ägg och socker. Vispa ner mjölk och mjöl. Tillsätt därefter bakpulver och vaniljsocker. Vispa ihop till en slät, tjock smet.
Lägg smör i en stekpanna.
Klicka därefter ut smeten i stekpannan och låt få färg. Stek på medelvärme en kort stund på varje sida så att den får gyllene färg. Mitten ska vara ostekt och kletig.
Vänd krabbeluren i socker efter stekning. Ätes direkt ljumma.



Jag lovade också receptet på Glögg- och pepparkaksbollar. Det var kletigt och svårt att göra sista delen där man först doppar i smält choklad och sedan rullar i pepparkakskakao. När Jag hade gjort hälften på detta sättet, valde Jag att inte rulla i pepparkakskakaon utan bara doppa i choklad och sedan strö pepparkakskakaon över som dekoration istället. Detta blev ett mycket trevligare utseende som synes på bilden nedan. Jag rekommenderar att prova att göra dessa. Smaken är jättegod!

Glögg- och pepparkaksbollar
(ca 20-25st)


200g pepparkakor
50g smör
40g mandelmassa
2msk glögg

150g choklad (blockchoklad eller gärna mjölkchoklad)
7-10 pepparkakor
2msk kakao

Mixa pepparkakorna (eller krosssa dem i en mortel). Smält smöret och riv mandelmassan. Blanda ihop pepparkakssmulor, smör, mandelmassa och glögg till en fast deg.
Rulla bollar och ställ in dem i kylen för att stelna.
Smält chokladen. Krossa pepparkakorna och blanda med kakao.
Doppa bollarna i chokladen och rulla dem sedan i kakaoblandningen. Ställ in i kylen att stelna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar