måndag 19 december 2011

Lite mer julstämning

I eftermiddags fick Jag rena snurren och beslöt mig att baka Saffranssnurror. Receptet hittade jag för ett tag sedan på recept.nu (ursprung: kock Malin Landqvist).

En liten småkaka med saffran och citronsmak, passande så här till jul.
Egentligen inte så svåra små kakor att göra, men ändå ser mitt resultat inte ut som bilden på recept.nu. Deras bild måste vara förskönad. Jag om någon vet ju hur lätt det är att göra. :)

Saffranssnurror med citron
(ca 35-40st)



5dl vetemjöl
1dl potatismjöl
2½dl florsocke
1tsk vaniljsocker
225g smör, kallt i kuber

Smaksättning 1:
1st citron, finrivet skal
1msk citronsaft

Smaksättning 2:
1pkt saffran, (0,5g)
1msk hett vatten

Blanda ihop alla ingredienserna till degen i en matberedare och mixa ihop till fina smulor.
Ta upp hälften och lägg åt sidan så länge.
Blanda smaksättning 1 i den andra hälften av degen och mixa till en smulig deg. Ta upp och knåda snabbt ihop till en deg.
Rör ihop saffran med hett vatten och blanda i smaksättning 2 i den kvarvarande degen. Mixa och knåda som ovan.
Kavla ut degbitarna till rektanglar på varsitt bakplåtspapper, ca 20x30cm.
Lägg sedan försiktigt ihop dem, deg mot deg. Kavla lite försiktigt på det övre pappret så att de går ihop.
Dra bort det övre pappret och rulla långsamt ihop till en rulle - från långsidan. Som en rulltårta.
Låt ligga kallt ca 30min.
Sätt ugnen på 175 grader. Skär ut ca 1cm breda skivor av degen och lägg på plåtar med bakplåtspapper. Grädda mitt i ungnen 10-12 minuter tills de börjar få färg.

1 kommentar:

  1. Du, det ser smarrigt ut, photoshoppat eller inte :-)

    SvaraRadera