lördag 10 december 2011

Den bästa ugnsvakten

Vad är viktigast när man bakar egentligen?
Är det att följa receptet och blanda ihop ingredienserna i rätt ordning? Att inte ha för bråttom eller vara för sölig.
Är det rätt att ta rätt mängd av varje ingrediens så att det smakar som det ska? Kanske ta pyttelite mer vaniljsocker - bara för smakens skull.
Eller är det rätt tid i ugnen för att inte få kakan döbakt eller för bränd? Vem passar ugnen, förresten?

Just den sista frågan är nog A och O i Mormors Gaffelkakor.

Varje år, lagom innan jul brukar Jag och tjejerna baka dessa kakor med min gamla Mormor (92år i januari). Men i år skulle vi prova på det själva. Receptet har vi fått och det följdes till punkt och pricka (ja, kanske en gnutta mer vaniljsocker då, men det är ju så gott!).

Det rullades och gafflades (i dubbel bemärkelse kan jag berätta). Och in i ugnen med plåten fylld av fina kakor.
Men vad hände då? Ugnvakten var ju inte här.
Min ugn och Mormors ugn har inte samma baktid kan jag meddela. Eller sitter det kanske i de gamla fina händerna som bakat denna kaka i säkert 70 år.

Jaja, kakorna fick godkänt av J och jo, dom var rätt goda. Men nästa år hoppas Jag att vi bakar dem med gamla Mormor igen. Hon är den bästa ugnsvakten jag vet!


Mormors Gaffelkakor
(ca 60st)

200g Margarin
1,25dl Strösocker
1st Äggula
6dl Vetemjöl
1tsk Bakpulver
½msk Vaniljsocker

Rör margarinet med socker och äggula. Blanda i övriga ingredienser.
Knåda ihop till en slät deg. Låt vila svalt en stund.
Forma små bullar och lägg på plåt (ca 20st per plåt brukar vara lagom).
Platta till varje bulle men en mjölad gaffel - på två håll så det bildar ett rutmönster.
Grädda i 175 grader ca 6-7 minuter.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar