söndag 25 mars 2012

När väntan inte ska vara så länge

Jag älskar att fika. Det är nog därför jag tycker det är så kul att leta recept och prova baka nya kakor. 
Belöningen för all smet-vispning och väntande när det gräddas i ugn är ju att få äta upp dessa nybakade ljumna kakor.

Desto roligare är det att baka något som går snabbt och inte kräver så mycket arbete. I lördags förärades familjen med två snabba kakor till eftermiddagskaffet. Och jag delar såklart gärna med mig.

Denna första kakan tillagas dessutom i microvågsugnen. Det är lite extra kul tycker jag, för det är inte så mycket jag faktiskt lagar från grunden i micron. Den används mest för uppvärmning av rester.
Receptet är ett urklipp ur en tidning. Tyvärr vet jag inte vilken tidning, men under receptet står det Maud Onnermark (TV-kock i Go'kväll). Så jag skickar ett tack till henne.

Mandel- och chokladtårta med apelsinkräm
(6-8 bitar)

200g mandelmassa
1msk kakao
2st ägg
2dl crème fraiche
1½dl florsocker
1msk apelsinsaft
rivet skal av 1 apelsin

Riv mandelmassan på rivjärn. Blanda med kakaon och tillsätt äggen, ett i taget.
Bred ut smeten på bakplåtspapper på en tallrik som är 20-22 cm i diameter innanför kanten. 
Kör i microvågsugnen 750W i ca 4 minuter. Känn med fingertopparna att den stannat. Låt svalna.
Dra sedan loss papperet.
Rör samman crème fraiche med florsocker och apelsinskal. Pressa apelsinen och häll ner saften. 
Bred krämen över den avsvalnade botten.

Barnen gillade inte denna kaka. Krämen var lite för syrlig. Men vi vuxna gillade denna friska, syrliga smak som blev en god kontrast till den söta, mjuka och lite sega botten.

Den andra kakan som bakades är hittad hos Söta saker. Det är en variant på vanlig hederlig kladdkaka. Enligt min mening är kladdkaka en av mina top 5 av favoritkakor. Att då blanda i någon ytterligare ingrediens i den borde ju vara förenat med ett misslyckande. I synnerhet när den ingrediensen är kokos, som jag har svårt för i stora mängder. Jag måste dock säga att jag blev positivt överraskad av denna kaka. Den kommer inte bland top 5 hos mig, men ett helt klart godkänt alternativ.

Kokoskladdkaka
(6-8 bitar)
(receptet hittat hos Söta saker, http://sotasaker.com/kokoskladdkaka/)
(Glömde ta bild när tårtan var orörd. Här ser man en halv tårta och kan ana kladdigheten ...)

2st ägg
1½ dl socker
1½ dl farinsocker
½ dl kokosflingor
2 msk kakao
100 g smält smör
1½ dl vetemjöl

Vispa ihop ägg och sockert. Blanda i resten av ingredienserna. 
Häll i en rund form. Jag valde en aluminiumform med ca 18cm i diamter. Formen fylldes ända upp med smet. Insidan av formen smordes och pudrades med kakao.
Grädda i 175° i cirka 30 minuter. Låt svalna en stund före servering. En klick grädde är gott till.


Barnen gillade denna kaka mycket. Min äldsta dotter tyckte att den var lite "klumpig", men att det var rätt gott. Med klumpar anar jag att hon menar kokosen.
För min egen del tyckte jag det var helt ok med kokos i. Det var precis lagom - inte mer i för då hade det tagit över hand.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar