måndag 5 mars 2012

Det blir inte alltid som man tänkt sig

I tanken fanns en bild av hur vackra dom skulle bli. Den goda smaken kunde förnimmas långt innan äggen knäcktes. Ljudet av barnens förtjusning ville aldrig ta slut.
Så här efteråt, kan Jag bara konstatera att det inte alltid blir som man tänkt sig. 

Mina två tjejer fick en egen kokbok i julas av grannen.

En jättefin bok med fina bilder, enkla recept både för mat och bak.

I lördags morse bestämde tjejerna att dom skulle baka Cupcakes ur denna bok till eftermiddagens fikastund. Mamma skulle inte få hjälpa till alls. 
När vi väl kom till eftermiddagen ville först ingen av dom baka. Efter en liten stund kunde äldsta tjejen tänka sig baka - om mamma hjälpte till. Ok, sagt och gjort. Skulle det bli någon fika, fick väl mamma dra på sig förklädet och hjälpa till. (Ingen jättestor uppoffring kan jag ju berätta ...)

Vi knäcker ägg, mäter upp mjöl och vispar smet efter receptet i boken. Det blir 12st muffins. Vi improviserade lite och lade i mini-smarties i muffinsen. 


Efter ett antal minuter i ugnen är dom klara. Oj, så fina dom blev. 

Vi fortsatte med chokladfrostingen som skulle vara ovanpå. 
Det var nu problemen började. 

Den här chokladsmeten ville aldrig stelna och bli bredbar. Konsistensen blev chokladsås. Konstigt.
Vi fick vackert vänta en stund och se om den ville stelna i kylen. Efter 30 minuter var det fortfarande chokladsås. Jag började fundera på om vi kanske hade glass i frysen.

Nu har äldsta tjejen gett upp. Med sitt Nintendo uppkrupen i soffan, konstaterar hon att "mamma, du kan nog fixa så det blir en tjock smet!".
Jaha, här står Jag nu ensam i köket och improviserar ihop en chokladsmet som går att bre ut. Det är nu jag konstaterar att receptet på detta varken kan eller vill jag dela med mig.

Efter en stund har vi en bredbar smet. Nu kallas båda barnen in för dekoration av sina egna cupcakes. Strössel i oändliga färger och former är framplockade. Nu vill båda tjejerna vara med. Piff och fluff är kul!




Nu kommer nästa besvikelse. 
Det var inga särskilt goda muffins. Hårda och torra. Jag misstänkte det redan när vi hällde smeten i formarna. Smeten kändes för trög. En god muffinssmet ska vara mer "rinnig".
Men chokladkrämen fick godkänt och strössel är ju alltid gott ...

Jag väljer här att inte delge recept på vare sig muffins eller chokladkräm. Jag kan däremot lova att det kommer en ny omgång cupcakes vid ett senare tillfälle. Nu ska jag bara jaga ett bra recept.

Tipsa mig gärna om ditt favoritrecept på Cupcakes.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar