måndag 12 mars 2012

Jag stjäler bara det bästa

Tack vare mitt eget bloggande, har jag börjat följa andra bloggar.
Det är såklart kul att följa vänner och släktingar som bloggar som precis som min blogg innehåller blandade inlägg.
Men främst följer jag bloggar som handlar om bakning och matlagning. Det är ju ett stort intresse jag själv har och det är kul att få tips och inspiration.
Och jag stjäler gärna ...

Senast hittade jag ett recept på Nutellacookies hos "Min goda sida". Jag tror (och hoppas) det är ok att låna receptet lite. Speciellt som jag länkar tillbaka till sidan.

Nutella Cookies
(20-24st)
(receptet hittat hos Min Goda Sida, http://mingodasida.blogspot.com/2012/03/nutellacookies-med-vit-choklad.html#comment-form)



120g smör
2½dl brunt farinsocker
1¼dl Nutella
2st ägg
1½tsk vaniljsocker
6¼dl vetemjöl
½tsk bikarbonat
¼tsk salt
100g grovhackadchoklad (mjölk, vit eller mörk efter smak)

Smält smöret och låt det svalna något. Rör sedan ner farinsocker i smöret och vispa ihop i en minut. Häll i Nutella, vaniljsocker och ägg - ett i taget. Vispa smeten ljus och luftig. 
Blanda vetemjöl, bikarbonat och salt för sig. Häll sedan i mjölblandningen i smör-ägg-blandningen. Rör om tills det precis har blandat sig. Det blir en ganska trög smet - mer som en deg.
Vänd ner den hackade chokladen. 
(Jag valde endast mjölkchoklad denna gång eftersom vi inte är så förtjusta i vit choklad. Nästa gång ska jag dock prova mörk choklad för att få kontrasten i kakan.)

Rulla smeten till bollar och lägg på en bakpappersklädd plåt. Platta till bollen något.
Grädda i 175 grader i ca 10 minuter. Låt svalna på galler.

(Ursprungsreceptet hos Min Goda Sida säger 18st, men jag fick lätt ut 24st och kakorna var ändå stora och fina och luftiga och saftiga.)


Barnen älskade dessa kakor, så det blir nog många repriser framöver.


2 kommentarer:

  1. Halloj!!!
    M m m m m låter väldigt smarrigt
    :0)
    Hittade till din blogg precis & skall genast lägga till dig i miin lista :0)
    Ha det BÄST!!

    SvaraRadera
  2. Du är välkommen Cilla. Och jag ska ta mig i kragen och komma in till dig en dag. Jag vill bara ha ett av dom där armbanden - och säkert en massa annat också. Vi ses!

    SvaraRadera