måndag 25 mars 2013

Smidiga limpan

Provade ett nytt bröd för ett tag sedan. Det känns som många brödrecept är "samma" i grunden. Varje recept har sedan justerats med olika fördelning av olika sorters mjöl.

Just nu letar Jag recept på bröd som är VV-vänligt. Alltså ett bröd som har få points per skiva. Helst skulle jag vilja ha ett bröd där 1 skiva är 1P. Men det lägsta jag kommit ner till är 2P/skiva, vilket i sig är helt ok. Jag får söka vidare efter ett ännu mer VV-vänligare bröd.

Här är ett enkelt, snabbt bröd utan jäsning - helt enkelt en smidig limpa.

Smidiga limpan
1 bröd


7dl vetemjöl
6dl grahamsmjöl
2tsk bikarbonat
2msk sirap
7dl Yoghurt naturell, 0,5%

Vispa ihop alla ingredienserna trög gröt eller kletig deg.
Häll/klicka ut smeten i en brödform. Använder man silikon är det bara att hälla i smeten. Använder man en vanlig bakform måste man antingen smörja formen eller klä den med bakplåtspapper.
Om man smörjer formen kan man "bröa" den med t.ex. solrosfrö eller någon annan frösort man gillar. Tänk på att räkna på pointsen för detta.

Jag använde en silikonform från Tupperware, som jag tycker är jättesmidig. Brödet fastnar inte och det är lätta att få ut brödet ur formen.
Innan jag satte formen i ugnen hällde jag på grovsalt och några pumpafrön ovanpå. Det blir jättegott och ser även trevligt ut. 

Grädda brödet ca 50 minuter i 175 grader.

VV= hela brödet blir 41P. Dela med antalet skivor du skär. Jag fick ut ca 20 skivor. Dom blir tunna, men helt ok att äta. Det ger 2P/skiva.


Jag skar upp allt brödet och det vi inte åt frös jag in.

Tips:
Ta ut skivor från frysen och stoppa rakt ner i brödrost. Det blir helt fantastiskt gott med den lätt krispiga kanten och matiga brödskivan. Enkelt för barnen att själv ta fram till mellis.

Annat mjöl:
Man kan såklart välja att ha endast vetemjöl istället för en del grahamsmjöl. Man kan även välja att ta rågsikt eller rågmjöl istället för grahamsmjöl. Jag brukar dock aldrig byta bort mer än hälften av vetemjölet. Se bara till att ha rätt totalmängd mjöl.

Smaksättning:
Prova att råriva ett par morötter och blanda ner i smeten innan den hälls i formen. Det gör det extra saftigt och "kostar" inget. Prova med annan grönsak, t.ex. squash.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar