tisdag 19 mars 2013

Chokladsufflé-succé

Sufflé. Bara ordet har fått mig att snabbt vända blad i tidningen där receptet fanns, eller gå vidare till annan sida på nätet. Sufflé. Det är inget Jag kan göra. Det är ju sååå svårt och ska ju verkligen tajmas. "Det är gästerna som ska vänta på sufflén och inte tvärtom."

Men så en dag fick jag en känsla i kroppen. Jag skulle prova att göra chokladsufflé. Bara till oss fyra i familjen. Som en Alla-hjärtans-dag fika på kvällen. Jag tänkte att går det åt fanders så får vi äta bara glass istället.

Sagt och gjort. Jag satte mig och googlade bland både mina bloggare jag följer och övriga nätet. Efter en stund och flera recept senare hade jag bestämt mig hur jag skulle göra. Det blev lite plock här och lite plock där.
Resultatet blev fantastiskt om jag får säga det själv! Jag är grymt imponerad av mig själv!


Sufflé. Detta svåra bakverk som Jag haft så stor respekt för - och fortfarande har. Men nu vet jag att det inte är omöjligt att göra. Det är både enkelt och svårt - och mycket gott.
Här är mitt resultat och recept.

Chokladsufflé
(4 port)

125g mörk choklad, minst 70%
1½dl vispgrädde
2st äggulor
5st äggvitor
1skvätt citron
2msk socker
smör och socker till formarna

Ta fram 4st portionsformar som rymmer ungefär lika mycket (ca 6cm i diameter och 8cm höga).

Skålarna penslades rejält med smör och sockrades med vanligt vitt socker.
Jag skulle kunna tänka mig att prova råsocker en annan gång.

Smörj formarna noga med smör. Strö sedan socker runt i hela formen. Ställ åt sidan.
Sätt ugnen på 175 grader

Koka upp grädden. Dra kastrullen lite åt sidan. Lägg i chokladen, delad i mindre bitar, och rör tills all choklad har smält och det är väl blandat.
Tillsätt äggulorna och blanda väl.

Ställ åt sidan och låt svalna litegrann.

Äggvitan vispas till fint vitt skum.

Under tiden, vispa äggvitorna med citron och lite av sockret med elvisp. Det ska bli ett styvt skum. Tillsätt resterande socker, lite i taget och vispa lätt.

Fyll skålarna max till bredden. Jag fyllde upp tills kanten började bli bredare.
Se till att ytan är jämn och fin.


Vänd nu försiktigt ner äggvitan i den ljumna chokladkrämen med en slickepott.

Fördela smeten i de smorda formarna. Fyll helst ända upp och stryk utan jämn med en kniv.

En kik in i ugnen efter lite drygt halva tiden. Sufflén har börjat växa. 
Det är mot slutet av tiden som det händer mest. 
Nästan lika fascinerande att sitta framför ugnsluckan och titta som att titta på TV.

Sätt in formarna i ugnen och grädda ca 10-11 minuter, tills suffléerna har höjt sig. Öppna inte ugnsluckan förrän det är dags att ta ut dem!

Servera dem genast!


Att göra sufflé är inte så svårt. Allt handlar om tajming.
Röra ihop ingredienserna och hälla i skålarna är inte svårare än att baka muffins eller en sockerkaka. Men sen är det ju det här med ugnen. Med facit i hand (och vår ugn, ska jag tillägga), hade en 20-30 sekunder till behövts. Kärnan av sufflén var lite gäggig. Barnen tyckte det var gott, men Jag skulle nog vilja haft den lite mer bakad.


Jag vände upp sufflén på tallrikar och dekorerade med röd pyntgelé ett hjärta ovanpå - dagen till ära. Min man hade fixat egen vaniljglass i glassmaskinen och detta var gott och läskande till. Vill man kan man toppa med extra chokladsås.

Det går även bra att låta sufflén vara kvar i skålen och pudra florsocker ovan på och äta med sked direkt ur skålen. Garnera med några färska bär och en klick vispgrädde.

Sufflé - en god och läcker dessert. Våga prova!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar