måndag 11 mars 2013

Morots- och kanelmuffins

Senaste helgen gick i rasande fart. Vi har hunnit med mycket och känner oss nöjda, men ibland undrar Jag om inte helgen borde vara bara soffhäng eftersom även veckorna går i rasande fart.
Å andra sidan är det en viss terapi för mig att få kreera i köket och skapa fram goda bakverk - som vi kan njuta av till eftermiddagskaffet.

Suget efter muffins var stort och Jag letade fram ett recept på morotsmuffins med smak av kanel. Inte helt i barnens smak - konstigt nog - men J och Jag tyckte dom var riktigt saftiga och mumsiga.

Morots- och kanelmuffins
(14st) - (VV=4P/st]


2st Ägg
2dl Socker
½dl Margarin flytande 80%
1st Morot, ca 1 dl riven
1½dl Youghurt lätt 0,5%
3dl Vetemjöl
1½tsk Bakpulver
1tsk Kanel
1tsk Florsocker

Sätt ugnen på 200°. Vispa samman ägg och socker. Tillsätt margarin och fil.
Blanda mjöl, kanel och bakpulver och rör ner i smeten.
Skala och riv moroten fint. Blanda i smeten.


Häll smeten i muffinsformar. Jag använde 2st silikonformar á 7 muffins.
Grädda ca 10 minuter. Jag hade dock mina muffins inne ca 4min till. Tror att silikonformen "tar" lite av värmen. Så här i efterhand kunde dom stått ytterligare 2-3 minuter.
Strö florsocker över muffinsen precis innan servering.

(För er som undrar vad VV står för under muffinsrubriken så betyder det ViktVäktarna. Ja, nu har jakten på Beach 2013 börjat ..)


2 kommentarer: