tisdag 2 april 2013

Ett hjärta av mazarin

Mazarin är en slags mördegskaka med mandelsmak, oftast mandelmassa, som toppas med ett glasyrtäcke. Vanligtvis äts den i portionsform, gärna folieform och med vit glasyr.

Jag har länge haft ett recept på mazarinkaka liggandes i gömmorna. En dag för några veckor sedan var det dags att damma av receptet och baka denna kaka. Spännande!

Det är inte mandelmassa i mitt recept, men dock en stänk bittermandelarom. Tyvärr fick jag lite för mycket arom i denna kaka, så håll igen på bittermandeln. Hellre lite för lite än för mycket.
Jag valde att baka i en hjärtformad springform med rosa glasyr. 

Mazarinkaka
(receptet har jag hittat hos smaskens.nu.)


1st ägg
3dl råsocker
½tsk vaniljpulver
8-10 droppar bittermandel (max 1/4tsk)
1½dl mjölk, gärna gammaldags (Jag bakade på mellanmjölk)
½dl sötmandel - malda eller mixade
½tsk bakpulver
175g smält smör
ca 3dl vetemjöl

Sätt ugnen på 150 grader. Smörj och bröa en springform. (Jag valde mannagryn.) 
Vispa ägget med sockret, bittermandelessensen och vaniljpulvret. Tillsätt mjölken och det smälta smöret. Blanda mjölet och bakpulvret, sikta det över smeten, och vänd sedan ned i smeten.


Häll smeten i formen, och grädda i nedre delen av ugnen i 50 minuter.



Låt kakan svalna helt. 

Glasyr:
2dl florsocker
4tsk vatten
ev. karamellfärg


Blanda florsocker med vatten, lite i taget. Känn på glasyren så den inte blir för lös. Den ska inte rinna för mycket. 
Bred glasyren över kakan. Låt stelna, gärna över natten.


Jag valde att garnera med chokladkrokant ovanpå. Helt onödigt och blev inte särskilt gott att äta. 
Kakan räcker bra som den är med glasyren.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar