måndag 4 mars 2013

Kladdkakan med stort K

En dag i början av januari läste jag ett kladdkake-recept på en av de bloggar jag följer (Bakverk och fikastunder). Direkt tänkte jag att 'Nej, det här receptet behöver jag inte'. Jag har ju redan ett perfekt recept på kladdkaka som jag verkligen  gillar.

Men så var det något med denna kaka. Bara rubriken "Kladdkaka med fudgeglasyr" och de fantastiska bilderna gjorde ju att jag ville läsa mer. Jag som älskar både kladdkaka och fudge.

Sagt och gjort. Nu har jag provat denna kaka och här delar jag vidare receptet.

Kladdkaka med fudgeglasyr
(Receptet hittat hos Bakverk och Fikastunder.)


Botten:
100g smör
2st ägg
3dl strösocker
1½dl vetemjöl
5msk kakao
2tsk vaniljsocker
1krm salt

Smält smöret. Blanda övriga ingredienser i en skål. Rör ner det smälta smöret tills allt blandat sig. Smöra en löstagbar form på 24 cm. Grädda i 175 gr i 20 min. Låt svalna ca 10 min.

Glasyr:
2dl vispgrädde
1dl socker
1dl sirap
100g mörk blockchoklad
100g smör

Blanda alla ingredienser till glasyren utom smöret i en kastrull. Låt koka tills den tjocknar (det tar lång tid - minst 15 min). Tag av kastrullen och rör ner smöret till en jämn fudge. Bred glasyren över kakan och låt den kallna i kyl. Minst 3h. Gärna över natten så den får sätta sig ordentligt.

Servera med vispad grädde eller varför inte en klick vaniljglass.


Fudgeglasyren är så blank att man kan spegla sig i den.

Det var verkligen en god kaka - och mäktig. Tack vare den söta fudgeglasyren äter man inte så många bitar och kakan kan lätt delas på många personer.

Personligen vete katten om jag inte föredrar helt vanlig kladdkaka med lite knaprig topp. Jag rekommenderar dock att prova denna kaka. Smaken är som baken .. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar