fredag 26 april 2013

Lätt Tigerkaka med Dumle

Jag fortsätter sökandet av recept (och bakandet) av "vanliga" kakor som är Viktväktar-vänliga.
Eller kakor kanske aldrig kan bli "vänliga"?

Det är väl det som är det bästa med Viktväktarna. Du kan äta i princip vad du vill, så länge du har koll på vad det du stoppar i dig "kostar".

I mitt sökande har Jag kommit på att även om Viktväktarna har en receptbas där alla recept är färdiguträknade med points per portion, så är det precis lika enkelt att ta ett av favoritrecepten och räkna ut själv vad det kostar i points. Med mina egna recept kanske det innebär att jag får ta en mindre bit än jag skulle gjort annars, eller kanske bara tar EN bit.

Det finns dom som säger att "Jag undviker allt sött och gott just nu." Det är inte min melodi alls. Jag är övertygad om att även hjärtat måste få sitt. Det handlar inte om att belöna mig själv utan att medvetet välja att äta något gott utan att belägga det med skuld av att det är "syndigt". Jag tror att jag har hittat min balans. Det visar vågen i alla fall!

Här är ett recept på Tigerkaka där grundreceptet kommer från Viktväktarnas receptbas, men som jag har "fixat" till för att passa mina (och familjens) smaklökar. Prova gärna!

Tigerkaka med Dumle
(12 bitar VV=3P/bit, 16 bitar VV=2P/bit)

4msk Flytande margarin
2st Ägg
2dl Vetemjöl
1½tsk Bakpulver
6msk Socker
Skal från ca ½ citron eller apelsin
½msk Kakao
30g Dumle-kolor (ca 4-5st)
Smör+Mannagryn att bröa formen med

Sätt ugnen på 175 grader. 
Smörj en form med lite margarin och bröa med mannagryn.

Vispa ihop margarin, socker, ägg och citron- eller apelsinskal i en skål, helst med en elvisp. 
Blanda mjöl och bakpulver och tillsätt i smeten.

Ta undan lite av smeten i en annan skål (ca 2msk). Tillsätt kakao och rör om ordentligt.
Häll den vita äggsmeten i formen. Häll därefter i chokladsmeten och rör om ett par gånger. Rör inte för mycket - chokladsmeten ska bara lätt blandas och bli melerad.

Skär varje Dumlekola i 3 bitar och lägg ovanpå smeten. Tryck inte ner den, den sjunker ner vid gräddningen.

Grädda kakan i nedre delen av ugnen tills den fått fin färg och är genomgräddad ca 30-35 minuter. 


Låt kakan vila i formen ett par minuter innan kakan kan lossas försiktigt. 
Stjälp upp. Låt kallna.

Skär kakan i bitar. 
Välj att skära kakan i 12 eller 16 bitar beroende på hur stor bit (eller hur många points) man vill ha per bit. Det är alltid bättre att bestämma sig innan för hur många points man vill äta.




4 kommentarer:

  1. hej, kul att du vill prova tekakorna. Det blir 28-29 st när jag använder en stans som är 9-10 cm. Lycka till!

    //V

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Vet inte om min kommentar igår kom fram...
    Receptet ser super smarrigt ut! Tänkte ta och testa det =) Blev dock lite fundersam på att det inte är någon vätska i smeten... Behövs inte det?
    Ha en trevlig valborg!

    SvaraRadera
  3. Tack Veropenn. Hanns inte provas denna helg, men nu är det ju snart långhelg så då ska jag göra tekakorna.

    SvaraRadera
  4. Hej Anonym, ja det stämmer att det inte är mer vätska i smeten än vad som skrivits ovan. Receptet har jag tagit från Viktväktarna (heter där Fylld sockerkaka). Jag har modifierat om det lite för att få tigerkaka (kakao) och samtidigt dragit ner sockermängden när jag lade till Dumle.
    Blir torr fortare, så det gäller att äta den fort .. ;)

    SvaraRadera