fredag 19 april 2013

Påskiga cakepops

Ytterligare ett försenat påskinlägg ..

Till jul pysslas det med massor av olika sorters godis. Det var inget Jag kände för att göra till påsk. Det är så kort tid och finns så mycket färdigköpt godis att det inte behövs späs på med mer hemmagjort.

Men jag ville ändå göra något.
Det fanns en mjuk pepparkaka i frysen som blev över sen i julas. Den ville jag prova att göra cakepops av.


Cakepops - formade som ägg
(32st) - (VV=2P/st)

ca 280g sockerkaka (jag tog en mjuk pepparkaka)
160g Philadelphia Marabou
200g Mörk blockchoklad
Klubbpinnar

Smula sockerkakan i en bunke. Blanda ner Philadelphia-osten. Låt stå en stund så degen får sätta sig. Gärna svalt.
Rulla sen bollar. Jag valde att forma till ägg eftersom det var påsk. Men man kan göra vilken form man vill, runda, hjärtan, fyrkantiga - ja, det är bara fantasin som sätter gränserna.



Smält blockchokladen - gärna över vattenbad.
Doppa ena änden av klubbpinnen i den smälta chokladen.


Tryck den i en kall boll. Gör gärna ett hål i bollen först.

Fortsätt tills alla har fått pinne. Tryck ner pinnen i något stabilt. Jag använde en bit frigolit jag hade. Ställ bollarna svalt en stund så chokladen hinner stelna.


Jag doppade hela äggbollen i smält choklad och satte fast pinnen igen i frigoliten.
Nu är det återigen fantasin som sätter gränserna. Ta med barnen på denna aktivitet. Dom har mycket mer fantasi än man själv har.

Vill man dekorera med strössel eller något annat som ska sitta fast i chokladen, görs det innan chokladen stelnat helt.


Några äggbollar "målade" vi med flytande gul choklad på tub (inköpt på Panduro).

Ska jag vara helt ärlig var dessa inte så goda. Det var pepparkakans fel. Det passade inte alls - till påsk. Kakan smakade även lite unken - från att ha legat i frysen.
Men jag kommer prova att göra detta igen. Det går att ta vilken mjuk kaka som helst som finns över. 

En del andra recept på nätet har gjorts med t.ex. oreo-kakor som man krossat och blandat med cream cheese eller något annat. Tack vare Philadelphian blir det en lite syrlig smak. Inget barnen gillar, men som vuxen kan man verkligen uppskatta detta lite mindre söta. Choklad och strössel gör det sött så det räcker. Håll utkik här på bloggen efter andra sorters cupcakes.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar