onsdag 17 april 2013

Påskiga cupcakes

Jag har helt missat att berätta och visa mina fina cupcakes jag gjorde till påsk. Även om det är ett tag sedan, så vill jag ändå göra det nu.

Den gula färgen är starkt förknippad med påsken. Till eftermiddagsfikat på Påskafton hade jag gjort påskiga cupcakes med gul muffinsbotten och gult marsipanlock. Dekorationer i orange och gröna färger. Emellan kunde man hitta en ljuvlig chokladmousse på 70% choklad.


Apelsinmuffins
(18st) - (VV*=3P/st)

100g smör
2st ägg
2½dl socker
1½tsk vaniljsocker
1krm salt
2dl vetemjöl
1½tsk bakpulver
1st apelsin

Rör rumsvarmt smör och socker poröst. Tillsätt ett ägg i taget under omrörning.
Smaksätt med rivet apelsinskal från ½-1st apelsin samt saft från ½ apelsin.
Blanda ihop mjöl, bakpulver och salt. Sikta ner i äggsockersmeten.
Fördela smeten i 18st muffinsformar, gärna i en muffinsplåt.
Grädda i 225 grader i ca 10 minuter.
(I min ugn räckte det med 8 minuter. Håll koll!)

Chokladmoussen hade jag fuskat med. Bara rört ihop färdigt pulver med mjölk. Kockens har kommit med en ny chokladmousse på 70% choklad. Fantastiskt god, tyckte alla vi som åt av den i påskens cupcakes. Till och med barnen.
Ett paket räcker som dessert för 4 portioner (VV=2P/port). Jag fick den att räcka som fyllning till 13st cupcakes (VV=0,5P/cupcake).
Jag toppade moussen att likna en kulle.


Ovanpå apelsinmuffins och chokladmousse lades ett gult marsipanlock, kavlat med mönsterkaveln som jag vann i en utlottning hos Mikadesign för några veckor sedan.

Cupcakesen dekorerades med blommor av marsipan och sp (sugarpaste), guldpärlor och penslade med lite glitter, vilket nog tyvärr inte syns på bilderna. (VV=0,5P/cupcake).





För oss som räknar Viktväktar-points blev hela cupcakesen ca 4P (inte helt lätt att beräkna dock).

Det var en mycket god smak av apelsin i muffinsbotten och sedan lätt bitter chokladmoussen ovanpå. Söt marsipan gjorde en fin avslutning.


Vackra att titta på och goda att äta. Nästan som ett litet vårtecken!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar