onsdag 15 maj 2013

Färgglad blomtårta till en 7-åring

I april fick Jag en fråga om att göra en tårta till en blivande 7-åring. Såklart ville jag göra det. Det är inte många gånger under ett år som jag bakar tårta. Det blir mest till min egen familjs födelsedagar, dvs fyra gånger. Och det är nog så det ska vara. Det får inte bli ett 'måste' när Jag ska baka - då är det inte kul. Men det får gärna komma några fler gånger än de fyra förstås.

Tjejen som fyllde sju hade önskat färger och choklad. Hon gillar naturen mycket, så jag valde att göra en Blomtårta i många olika färger. Vanliga ljusa vaniljbottnar fyllda med jordgubbsmousse och krämig choklad, spacklad med vitchokladmarängsmörkräm och dekorerad med chokladkex (Fingers) och massa blommor i olika färger, storlekar och mönster. Ett par fjärilar smög sig in i dekorationen också.

Jag tror den blivande 7-åringen var nöjd. Och om jag får säga det själv så är det en vackert färgsprakande tårta, som även smakade gott.


Tårtbotten gjorde jag en vecka innan och frös in. Den togs ut ur frysen 30-60 minuter innan den skulle läggas ihop. Det är lättare att dela botten i delar när den fortfarande är lite frusen mitt i.

Det finns många olika recept på tårtbotten och jag tror snart jag provat dem alla .. 
Nej, skämt åsido. Men ibland måste man leta länge innan man hittar ett gott, lättarbetat recept som man är nöjd med. Här är ett av mina favoritrecept på tårtbotten. Man mäter upp ägg, socker och mjölblandning i lika delar - enklast att göra med tre likadana glas.

Tårbotten
Ta fram tre likadana glas.
Knäck ägg i det ena glaset. Till en form på 24cm använde jag 4st ägg. Vill man ha en högre tårta, får man ta fler ägg.

Mät upp socker i det andra glaset - så mycket att det blir lika mycket som i ägg-glaset.
I det tredje glaset häller man hälften potatismjöl och hälften vetemjöl - också så mycket att det blir lika högt som i de andra två glasen.
I mjölglaset lägger man sedan till bakpulver. 1½tsk till 4st ägg. (1tsk till 3st ägg, 2tsk till 6st ägg).
Jag lägger gärna till även vaniljsocker för en god smak på botten - samma mängd som bakpulver.

Vispa ägg och socker länge - gärna i matberedare eller assistent. Jag tog Hercules till hjälp. Smeten ska bli riktigt vit och pösig. Blanda mjölblandningen med bakpulver och sikta ner i äggsmeten.
Vänd nu runt mjölet försiktigt i äggsmeten. Luften får inte försvinna.
Smöra en form och sätt gärna en krage av bakplåtspapper runt kanten.


Häll i smeten och grädda i 175 grader lång ner i ugnen i ca 30 minuter för 4st ägg (40minuter för 5-6st ägg).
Känn med en provsticka att kakan är klar. Stickan ska vara torr - då är kakan klar.


Tårtan skulle ätas en lördagkväll.
På torsdagen togs tårtbotten ut ur frysen och delades i tre delar. 

Understa lagret fylldes med en härlig bredbar chokladkräm som jag hade gjort kvällen innan och stått i kyl över natten. Receptet har jag hittat hos Bakverk & Fikastunder.

Fyllning 1 - Chokladkräm
4st äggulor
1dl socker
1½dl grädde
1msk mjöl
2msk kakao
2tsk vaniljsocker
50g mjukt smör

Sjud upp äggulor, socker, grädde, mjöl och kakao. Det ska inte koka, bara tjockna. Låt svalna lite. Rör därefter ner vaniljsocker och smör som får smälta långsamt i chokladsmeten.
Ställ krämen i kylen några timmar. Den tjocknar då till en krämig konsistens.


Fyllning 2 - jordgubbsmousse
Till detta lager "fuskade" jag och valde Dr Oetkers Tårtmousse med jordgubbssmak i påse. Bara vispa ihop och låta stå en stund. Den är fantastiskt god och smakar som jordgubbsglass.


För att spackla tårtan valde jag denna gång att göra en marängsmörkräm som smaksattes med vit choklad (Toblerone).


Marängsmörkräm
4st äggvitor
200g socker
250g rumsvarmt osaltat smör
ca 100g vit choklad

Häll äggvitor och socker i en värmetålig skål. Placera den över vattenbad i en kastrull med sjudande vatten. Lägg i en termometer och vispa hela tiden (hansvisp), tills termometern visar ca 65 grader. Det viktiga är att sockerkristallerna har smält.
Ta sedan bort skålen från värmen.
Fortsätt vispa med elvisp eller assistent tills blandningen är vit och fluffig - som en marängsmet. Det kan ta upp till 10 minuter.
Smält under tiden den vita chokladen också över vattenbad. Låt den svalna något.
Tillsätt därefter smöret i omgångar i små kuber. När allt smör är invispat i äggsmeten, tillsätt den smälta vita chokladen vispa ytterligare 3-5 minuter så att allt blandar sig fint till en jämn smet.

Spackla tårtan först i ett tunt lager överallt runt om. Se till att inga smulor eller fyllning kommer ner i smörkrämen. Var noga med att torka av spateln emellan.
När hela tårtan är täckt med ett tunt lager så jämnt som möjligt. Låt stå en stund, gärna i kyl. Det räcker med 10-15 minuter. Bred sedan på resten av smörkrämen. Se till att det blir riktigt jämnt och fint. Ju finare detta arbetet görs, desto lättare är det att täcka tårtan med t.ex. marsipan sedan.

Denna tårtan skulle dock kläs med Fingers, chokladkex, runt om på hela sidan. Jag hade tur denna gång att få tårtan precis i samma höjd som ett Finger-kex. Tänkte inte på detta innan jag började. 


Alla blommor och fjärilar har jag gjort innan. Det går att göra det långt innan och låta dem torka. Jo, dom blir hårda då och knappt ätbara. Men det är ju "bara" till dekoration ..

Vissa är gjorda i marsipan, några i SP (sugarpaste). Fördelen var att jag kunde ta lite av de "marsipan och sp slattar" jag hade hemma som blivit över från tidigare bakverk. Vissa av blommorna borstades med ätbart glitter för att få ett extra vackert skimmer.


För att göra fjärilarna har jag använt en utstickare med ejektor som finns att köpa i olika nätbutiker.

Inspiration till tårtan har jag hittat hos Bakverk&Fikastunder samt Emmas bakblogg. Det finns många många fler som gjort liknande tårtor. Det är bara att googla ..

1 kommentar: