lördag 15 december 2012

Gåsamiddag för första gången


Det här ett rejält försenat inlägg om den gåsamiddag vi planerade till en söndag för ett antal veckor sedan. Barnens mor- och farföräldar samt min gamla mormor var bjudna.

Jag planerade och letade recept innan. Tänk vad mycket det finns på nätet! Alldeles föör mycket, skulle jag vilja säga.

Vi hade bestämt att inte göra svartsoppa. Det är ingen som gillar det speciellt mycket. Istället bestämdes att förrätten skulle bestå av en Hönsbuljongsoppa med baconäpplefräs. Mycket god och ett "säkert kort" eftersom den lagats tidigare hos oss.
Äpplekakan till efterrätt gjordes dagen innan. Den blir mycket godare när den får stå till sig.

Så långt var allt lugnt med planerna.
Ja, till och med varmrättens tillbehör - kokt potatis, brysselkål, rödkål, äppelmos, gelé och äpplehalvor med gelé - hade vi bra koll på.

Nu kom det ju till den här gåsen.
Vi ville ha "riktig" gås. Alternativ skulle ju kunna vara att göra kalkon eller stor tupp istället.
Fågeln togs ut ur frysen fredagskvällen och lades i vårt uterum som just då höll runt 8 grader - alltså kyltemperatur. Den var precis lagom tinad till söndag förmiddag då gåsen skulle tillagas.


En gås på 4½kg - nytinad och redo för ugnen.


Efter ett antal timmars googlande på recept kom jag fram till att man kan tillaga gåsen i princip vilken ugnstemperatur som helst. Det fanns recept som visade allt från 150-225 grader. Beräkning av tiden i ugnen var också helt olika. Någon sa, 20min + kilo x 20 minuter. Någon annan sa, väger den 4½kg (som denna gås gjorde lite drygt) så ska den vara i ugnen ca 3½ timme. Ett annat recept sa, 30min/kg. Ett fjärde sa, använd termometer och ta ut när temperaturen visar 80-85grader.

Suck ...
Vad ska man gå på när man aldrig tillagat detta djur tidigare?

Jag bestämde mig för följande:
Blötlägg ca 130g katrinplommon en stund (ca 1½ timme). Skala 3 stora äpplen och skär i stora bitar. Pressa citronsaft över från ½citron. Låt stå en stund medan gåsen "öppnas upp". Plocka ur inälvorna ur gåsen. Jag slet loss en stor fettklump på gåsens insida (en vid varje sida om öppningen). I rumpan skar jag bort så mycket fett/skinn att det var 2-3cm kvar till öppningen.
Fyll gåsen med katrinplommon och äpplen. Pressade sista dropparna ur den halva citronen på insidan av gåsen.

Lägg gåsen på "rätt" håll, dvs med bröstet upp. Pressa citron från andra halvan över gåsen. Salta och peppra (vitpeppar) samt lite grillkrydda. Snåla inte!
Vänd gåsen, lägg på galler. Pressa citron över och krydda även denna sidan.
Jag tryckte i termometern i det som jag tyckte var den tjocka delen på gåsen, i lårdelen.
Foto genom glasrutan på ugnen. Termometern är flyttad lite högre upp. Satt tidigare i själva lårleden.

In med gåsen i ugnen på galler (5:e valsen underifrån) med braspanna under. 200 grader valde jag att sätta ugnen på. (Med facit i hand, räcker det med 175 till nästa gång.)
Jag hällde 2-3dl vatten i braspannan för att fettet som rinner av gåsen inte ska fastna. (Med facit i hand, lägg även aluminiumfolie i botten - det brände fast något enormt, trots allt vatten.)
Gåsen fick ligga på detta håll i 1 timme. Efter 30 minuter fyllde jag på braspannan med ytterligare 1-2dl vatten.
Efter en timme vändes gåsen till "rätt" håll med bröstet upp. Jag öste över lite av spadet från braspannan. In i ugnen igen, samma temperatur.
Termometern (som jag undrar om jag hade på rätt ställe) visade efter 10 minuter (totalt 1.10), 80 grader. Med alla googlingar på tid i ugnen, så kändes detta alldeles för kort tid. Vi beslöt att den fick gå en stund till (använde 20+kgx20 = 1.50h). Jag öste (så gott det gick utan att bränna mig) med spadet i braspannan, ca var 15:e minut.

Efter ca 50 minuter på "rätt" håll provsticker jag med termometern (som ju har rätt tjock sticka) lite här och där. Det verkar inte komma någon rosa köttsaft längre.
Jag öppnar nu ugnsluckan på glänt. Skulle också höjt temperaturen i ugnen till 225 grader, men det glömdes bort i hastigheten. Häller nu på (öser) kranvatten ca 1dl, 2gånger under ca 15 minuter.

Därefter tas gåsen ut och får svalna lite på galler.
Färdig gås uttagen från ugn. Kunde varit lite knaprigare skinn. Kanske lite honungsvatten nästa gång?!

Inälvorna tänkte jag mig skulle tillagas i stekpåse bredvid och användas i soppan som tilltugg (för den som gillar det). Dom blev bara torra och konstiga - så det kastades direkt. Här måste jag nog läsa lite mer recept på hur man gör detta.

Hur blev då resultatet?

Jo, gåsen var god. Den var lite torr här och där, så termometern ljög nog inte helt. Gåsen borde nog bara varit i ugnen en halvtimme kortare tid.
Den var ännu godare dagen efter tyckte jag. Mycket beror nog på att lukten av den färska gåsen, som inte är speciellt god - milt uttryckt, satt kvar i min näsa tillagningsdagen och störde smaken.

Såsen till gåsen:
Den som säger att man kan använda spadet i braspannan som grund till sås har inte sett min braspanna. Det var rent fett, med mycket liten gåssmak och istället en del bränd smak.
Jag gjorde på 2st hönsbuljongtärningar och ca 5dl vatten som fick koka upp. Hällde i (färdigvispad) grädde eftersom det fanns i kylen, kanske 1-2dl ovispad. En aning kinesisk soja, mest för färgen. Kompenserade sältan med lite socker. Man får smaka sig fram.
Red av soppan med 2msk maizena som skakas med ca 2dl vatten. Låt koka upp till önska tjocklek.

Vad tyckte våra gäster om maten?
Ja, det var ju detta som var det tråkiga. Lilltjejen i vår familj fick kräksjukan under natten till söndag, så vi fick ställa in familjemiddagen. Gåsen tillagades som sagt ändå. Och vi levde på gås i tre middagar. Kunde nog räckt en gång till, men det kände ingen av oss för.
Soppan skippade vi helt och äpplekakan åkte i frysen till framtiden.

Detta var min första erfarenhet av att tillaga gås. I skrivande stund är jag inte säker på att jag kommer att göra det igen - i alla fall inte på mycket länge.
Nästa gång provar jag nog att göra kalkon. Jag har fått för mig att det är enklare och mindre kladdigt.

Men den som lever får se ..

2 kommentarer:

  1. Vet du vad, jag lovar dig att min mamma säkerligen mer än gärna bjuder in dig och Hasse för att föra det hemliga gamla receptet på Kråsasoppa vidare. Om du kommer ihåg våra gåsamiddagar i Nevishög tillsammans med syskonen Persson (Perngården). Fram till Moster Karlas bortgång var det gåsamiddag m kråssoppa i Nevishög traditionsenligt, jag tror att det var mor Anna (Maltes, Elma och Karlas mor)som hade receptet på gåsgrillning och Kråsasoppa.
    Hon och pappa är nog ganska rutinerade gåsagrillare och våra gäss hämtas i Bertilstorp varje år.
    Hälsa.
    Men jag vill även tillägga min beundran över att du gav dig på detta - jag har dragit mig för att våga ge mig på detta stora sjabrak till flygfä!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Trudi. Jag kan själv minnas en och annan middag hos Eva i Svedala (tror jag det var i alla fall).
      Jag hoppas våga ge mig på det ännu en gång i framtiden. Det är väl som att föda barn. Man förtränger det som är jobbigt och minns det roliga/resultatet.
      Annars skulle man väl inte ge sig på det en gång till heller.. Eller hur?!

      Radera