fredag 7 december 2012

Whoppisar med himmelsk fyllning

Som vanligt har Jag varit ute och surfat på olika bakbloggar. Min favorit just nu är helt klart, Bakverk och fikastunder. Inspirationen som Ulrika ger mig är enorm.

Återigen har jag "snott" ett recept från Ulrika till helgens fika. Och vilken fika det blev!
Barnen blev helt lyriska och undrade om vi kunde baka dessa fler gånger. Ja, det vill jag lova att vi ska. Busenkla att göra och sen kan man fylla med vad man tycka gott. Tjejerna hade tusen idéer om fyllning, så nästa gång får dom står för den biten.

Whoopie Pies - eller Whoopisar
(ca 40st)
(receptet hittat hos Bakverk och fikastunder, http://www.bloggfamiljen.se/bakverkochfikastunder/2012/06/07/whoopie-pies)
100g rumsvarmt smör
1¼ dl socker
1 ägg
2½dl mjöl
½dl kakao
2tsk bakpulver
2tsk vaniljsocker
en nypa salt
½dl mjölk

Vispa smör och socker pösigt. Vispa ner ägget. 
Blanda mjöl, kakao, bakpulver, vaniljsocker och salt i en skål och rör ner det i smörblandningen. Rör till sist ner mjölken. 
Fyll en spritspåse med stor rund tyll med all smet. 
Spritsa ca 40 st små klickar lite större än en femkrona på en plåt med bakplåtspapper. 
Kakorna flyter ut litegrann. Spritsa max 20st på en plåt.


Grädda i 175 grader i nedre delen av ugnen i ca 7-8 min. 
Låt svalna innan du tar kakorna ifrån bakplåtspappret.

Fyll kakorna med valfri frosting eller kräm.

Jag valde att göra en chokladapelsinkräm och en hallonfrosting och fylla whoopisarna med.

Chokladapelsinkräm - (räcker till ca 10st)
50g Philadelphia Marabou
Rivet skal av ½ apelsin

Hallonfrosting - (räcker till ca 10st)

50g Philadelphiaost (vanlig)
½dl florsocker
½dl mosade hallon (frysta)

Rör ihop ingredienserna till krämen och frostingen. Låt stå en stund.
Lägg en klick fyllning på en botten. Snurra och tryck på den andra botten. Mumsa på direkt.

Man kan variera dessa whoopisar på olika sätt. Uteslut kakaon i smeten och få vita kakor istället. Smaksätt smeten med vanilj, citron, eller annat man tycker är gott. 
Fyllningen emellan kan också varieras. Varför inte baka med pepparkakssmak nu så här till jul?!
Hör gärna av dig med tips som du provar.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar