måndag 3 december 2012

Adventsfika och snöfall

Så kom då den första snön till Skåne. Det verkar till och med som den kommer att ligga ett tag. Det brukar ju annars vara så att det kommer snö som direkt töar bort och skapar slask. "Skåneslask" som en vän till familjen har döpt det till.

Med alla ljus tända - i granar och träd, i fönster och på bord, var det faktiskt rätt mysigt med snön. Faktiskt, säger Jag, för jag är ingen fantast av snö. Jo, om man planerar att vara ute i snön för att bygga snölyktor, snögubbar eller åka pulka. Då klär man sig rätt inifrån och ut, håller igång och fryser inte.

Vi har gått in i december månad - julmånaden. Minsta dottern undrade i lördags om vi inte kunde ställa ut gröt till tomten redan nu ..

Ingen gröt nu, men dock Lussekatter.
Minsta dottern, som hjälpte till med baket, frågade med stor förvåning i rösten varför vi skulle göra röda lussekatter - brukar dom inte vara gula?
Först förstod jag inte vad hon menade. Men sen insåg jag att hon menade saffranen. Vi hällde ju två påsar ill-röd saffran ner i smeten.

Såklart man kan tro att det är röd färg. Och hur i allsindar kan det där röda omvandlas till gult. Nästan magiskt!


Lussekatter (eller lussebullar, saffransbullar, ..)
(ca 40st)


50g jäst
100g smör
5dl mjölk
250 g Kesella 1%
1g saffran
2dl socker
½tsk salt
16-17dl vetemjöl
ev. 1-2dl russin

Till pensling: 1 ägg, russin


Smält smör i en kastrull. Tillsätt mjölken och låt det bli fingervarmt.
Smula jästen i degbunken. Häll lite av smörmjölken över jästen, rör om så att jästen löser sig.
Häll i resten av smörmjölken.
Tillsätt Kesella, saffran, socker och salt. Rör ihop till en slät smet.
Vispa ner det mesta av mjölet - lite i taget. Tillsätt eventuellt russin i degen.

Arbeta degen smidig. Den ska släppa från kanterna av bunken. Låt degen jäsa övertäckt 45-60 minuter. Ta upp degen på ett mjölat bord och knåda den smidig.
Baka ut ca 40 lussekatter - eller andra önskade former. Lägg på plåt.

Jag har lagt 20st per plåt, men då jäser går dom ihop med varandra i ugnen. Vill man ha dem helt var för sig, fördela på tre plåtar.
Låt jäsa igen övertäckta i ytterligare 30 minuter.
Pensla med uppvispat ägg (ev. blandat med lite vatten).
Grädda i ugn, 225 grader i 8-10 min.

2 kommentarer:

  1. Mums!
    Det här med kessela förstår jag är en hit - men jag kan inte få tag i det i butikerna här... kan man använda yoghurt - det finns i vår lilla importbutik.
    Kan man bara utesluta kesellan?
    Kram och hälsa alla!

    SvaraRadera
  2. Trudi, med kesella i degen blir den inte klibbig att jobba med. Det är lätt att forma bullarna.
    Jag tror inte du ska utesluta kesellan helt, men att ersätta den med t.ex. créme fraiche eller till och med naturell yoghurt kan nog funka. Prova vet ja, och meddela resultatet.
    Det viktigaste är nog att du inte överdoserar mjölet så bullarna blir stabbiga och kompakta. Tänk på också att det bör vara gluten i mjölet (som vi har här hemma). Vet inte hur mjölet är i BKK.
    Jag köpte en gång ett mjölpaket i Italien och tog med hem. Bakade kanelbullar på dem - som fick kastas. Det var som en enda stor hård degklump.
    Lycka till!

    SvaraRadera