måndag 7 januari 2013

Morotsbröd i bakmaskinen

I somras kom mannen hem med en bakmaskin. Först förbannade Jag denna stora mackapär och tänkte lite "Jaha, här bakar och donar jag med än det ena än det andra. Det duger inte alltså, utan nu tycker han att en maskin ska göra jobbet bättre."
Och dessutom en så stor sak som nu ska ha plats någonstans i vårt redan överfulla kök.

Men Jag måste säga att det är ett gott bröd den bakar, den här mackapären. Vi har provat några olika recept nu. Jättemysigt att ladda maskinen en fredagkväll och vakna upp till doften av nybakat bröd på lördagsmorgonen.
Eller varför inte ladda maskinen att ha ett bröd klart när vi kommer hem från jobb som vi kan ha till kvällsmaten, till en god soppa.

Här är ett recept på ett ljust bröd med morötter i. Det blir saftigt och gott.

Morotsbröd (för bakmaskin)


½-1tsk salt
2tsk torrjäst
1½msk olja
1-1½dl rivna morötter
3½dl vatten
10dl vetemjöl

Börja med att hälla vatten, olja, morötter och salt underst i degbunken.
Häll därefter på allt mjölet och sedan torrjästen över mjölet. (Viktigt att inte jästen kommer i kontakt med någon vätska.)

Inställningar för bakmaskinen får man läsa sig till vad som gäller för ens egen maskin.
Vår maskin är av märket Moulinex och vi kör detta brödet på ett normalprogram för ljust bröd - 750g, Medium Brun och Program 3. Detta bröd/program tar ca 3½timmar.

Låt brödet stå en stund innan degkrokarna plockas ur. Det är dessutom lättare att skära om det får stå och vila en stund.

2 kommentarer:

  1. Gått utmärkt i min maskin, andra gången idag tog jag 2,5 dl morot + litet solrosfrön.
    Claes

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar. Det är ju så gott med morötter i brödet. Och ditt tips om solrosfrön ska jag prova nästa gång.

      Radera