måndag 10 december 2012

Mjuk pepparkaka till 1-års kalaset

I lördags var det 1 år sedan jag gjorde entré i blogg-världen. Det har varit ett kul år. Inser dock att jag är lite av en periodare. Ibland blir det många inlägg tätt. Ibland blir det färre.
En del inlägg hoppas jag kan inspirera dig som följer mig. Andra inlägg är kanske mest för min egen del.

Här nedan följer ett recept på mjuk pepparkaka som bara är såå gott. Vi valde att äta den helt naturell, men man kan också ha en klick lingongrädde till och varför inte lite kolasås. Mmm!

Mjuk pepparkaka


75g smält smör
2 ägg
2dl socker
3dl mjöl
1tsk kanel
1tsk nejlikor
1tsk ingefära
2tsk bakpulver
1½dl filmjölk (jag tog naturell yoghurt)

Smält smöret och låt svalna lite. Vispa ägg och socker vitt och pösigt.
Blanda ner kryddorna i äggen.
Tillsätt därefter bakpulver och mjöl. Rör till en jämn smet.
Vispa ner det smälta smöret.
Grädda i 175 garder i 30-35 minuter. Känn med sticka att kakan är torr.

3 kommentarer:

  1. ser så god ut .................. kram på dig <3

    SvaraRadera
  2. ser verkligen god ut :-), fast jag äter nog dem hellre än och baka....

    SvaraRadera
  3. Nettan, den var god! Kram på dig också.
    Malin, helt säker på att du skulle fixa att baka denna. Bara röra ihop alla ingredienserna, i en form och in i ugnen. En halvtimme senare (drygt) kan du njuta av ljummen kaka. :)

    SvaraRadera