torsdag 17 maj 2012

Mättande trädgård

Jag tog en runda i trädgården idag. Det var ett slags 5 minuters väder idag, alltså 5 minuter sol och 5 minuter regn. En gång till och med haglade det.
Men det är kul att se i trädgården hur det växer överallt. Och vilken ät-sommar det kommer att bli.

Här är några bilder (tagna med Iphone och Jag är inte helt vän med den kameran).

Citronen trivs nu när den fått flytta ut i solen. I år verkar vi dessutom få mer än en citron ...

Rabarbern fortsätter att frodas. Idag gjordes skörd nummer två, ett halvt kilo blev det. Det ska bli en god kaka och kanske en liten paj.
Resultat visas här på bloggen så småningom.

Två nya kompisar sen förra helgen:


En tomatplanta med små röda minitomater.


Och en physalis, vilket vi aldrig provat tidigare. Spännande.

I trädgårdslandet är det fortfarande inte så mycket att se. Jag tror att jag var lite sen i år med att så grönsakerna. 

 
Men det finns små små blad av rödbetorna. Fina, eller hur?


Gräslöken växer som bara den. Snart går den i blom.

De finns en hel del olika bär i trädgården. Här är röda vinbär.
 
 
Jag hittade två söta nyckelpigor på ett av vinbärsbladen som lapade sol.

Det verkar även som vi kan få några smultron och jordgubbar i år. 

Nu gäller det bara att hålla efter mördarsniglarna som förra året trivdes mycket bra här och förstörde allt. Ja, myrorna hjälpte också till rätt bra. Äckliga djur.

Av en arbetskamrat har jag fått en massa olika chilifröer. Jag har ju inte så värst gröna fingrar. Men tänkte ändå försöka så mina egna chiliplantor i hopp om egen frukt att smaksätta min mat med. Den ena starkare än den andra.

Jag fick sju olika sorter och dom lever i vårt uterum just nu. Hoppas hoppas ...

Till sist ...
Kan du gissa vad detta är?

Detta är en avocado-planta. Jag tror inte vi kan få egna avocadofrukter på denna planta, men det ska bli kul att se hur långt vi kan driva den. Detta är J:s projekt mer än mitt.

Vilken ätbar trädgård vi har!
Hoppas det nu blir en fin sommar som inte regnar bort.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar