fredag 1 juni 2012

NintendoDS tårta

Så var det dags att fira äldsta dotterns 9:e födelsedag. Motivet hon önskade för sin tårta var ett NintendoDS. Kändes relativt enkelt i tankarna. Men det visade sig vara mycket detaljer. Maken fick rycka in och hjälpa till.

(Bilderna gör sig inte helt rättvisa. Ljuset var fel i köket vid fotograferingen. Men det skulle ju gå snabbt.)

Lillasyster fick vara med och se tårtan växa fram. Efter en stunds betraktande av mitt arbete undrade hon om jag hade gjort en så dålig tårta någon gång innan.
Maken förmanade henne att så säger man inte och frågade samtidigt hur hon kunde säga så. (Han visste hur jag slet som ett djur för att få ihop det.)
Lillasyster menade att med alla dom "sväriga orden" som mamma säger i köket så kan det inte vara något bra ...

Suck ... ja, jag måste erkänna att även denna gång är tårtan skapad med mycket "fina" ord vid sidan om. Tur att dom inte fastnar i marsipanen.

Det är två bottnar av Devil's food cake. Fylld mellan med mosade Tayberry, Marsangrädde, Skivad banan. Spacklad med vaniljsmörkräm och täckt med marsipan. Dekorationer i marsipan, delfinströssel, bokstavsströssel, tårtpyntgelé. Blommorna är som ett oblat och krabban är av kristyr.
Texten är skriven med ätbar tusch och "skärmarna" dekorerades med ätbart glitter.



Tårtan var mycket god att äta och blev godkänd av såväl födelsedagsdottern som övriga kalasgäster.

Ett misstag på en av hörnorna löstes med lite fler blommor.

Devil's Food Cake (finns att hitta på en massa olika bloggar):
1dl kakao
1dl muscovadosocker (ljust)
2,5dl hett vatten
5dl vetemjöl
0,5tsk bakpulver
1,5tsk bikarbonat
2tsk vaniljsocker
1tsk salt
200g rumsvarmt smör
2dl strösocker
3ägg
Koka upp vattnet. Blanda med kakao och muscovadosocker tills det löst upp. Ställ åt sidan och låt svalna lite.
Blanda mjöl, bakpulver, bikarbonat, vaniljsockser och salt i en skål.
I en annan skål, vispa smör och socker krämigt. Tillsätt ett ägg i taget och vispa.
Varva sedan med  mjölblandningen och  kakaoblandning. Forstätt så tills allt är blandat i skålen.
Häll smeten i en form och grädda på 175 grader i 40-50 min. Känn av med en sticka, när kakan är klar så är stickan helt torr.

Jag använde en rektangulär form och gräddade i ca 35 minuter. Inte en minut till behövdes i min ugn. (Receptet rekommenderas annars till en rund form på ca 20cm.)


4 kommentarer:

  1. Du är fantastiskt duktig på att baka tårtor, wow!!

    SvaraRadera
  2. Vilken häftig tårta. Tack så mycket för att du ville rösta på min tårta =)

    SvaraRadera