torsdag 10 maj 2012

Påskiga muffins och chokladbollar

Jo, jag vet att påsken har varit. Men Jag har inte hunnit med att visa mina fina muffins som gjordes till påskaftonens eftermiddagsfika.

Helt vanliga Citronmuffins i påskfina formar som är toppade med Dajmfluff.



Dajmfluff
(Räcker till ett tårtlager normal storlek och att spritsa ca 12st muffins.)
3dl vispgrädde
2st dubbeldajm
Värm grädden i en kastrull - får inte koka. Bryt ner chokladen i grädden och låt smälta ner. Det tar en stund för krokanten att smälta, ca 15-20 minuter. Det kan vara ok att låta vissa "klumpar" finnas kvar. I en tårtfyllning är det nästan bara gått. Värre med klumpar om man ska spritsa.
Efter chokladen smält i grädden, låt svalna. Minst 5 timmar ska det stå. Jag har låtit stå över natten och det funkar jättebra.
Nästa dag ta fram elvispen och vispa som vanlig grädde. Det blir en fantastiskt god mousse eller fluff. Tips är att byta ut dajm mot annan choklad, t.ex. dumle, toblerone eller vad man tycker är gott.

Muffinsen dekorerades med chokladägg från Anton Berg och pärlströssel i guld och vitt.


Barnen tyckte att vi även skulle ha chokladbollar. Min ena dotter och jag fixade detta - även dessa dekorerade i påskens olika färger.


Helt vanliga chokladbollar (eller negerbullar som man sa "på min tid".)
Rullade i färgat pärlsocker. Färgat med karamellfärg, varsamt med lite färg i taget eftersom sockret gärna smälter om det blir för mycket vätska.

Frågar du mig och övriga vuxna denna påskeftermiddag var dessa bollar alldeles för söta. Vi föredrar nog alla kokosrullning. Och visst borde man väl kunna färga även kokosen i olika färger?
Det har Jag aldrig provat, men så får det nog bli nästa gång - i alla fall med hälften av bollarna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar