fredag 5 juli 2013

Presenttårta till en 50-åring

När en kompis skulle fylla 50 år frågade han mig om jag ville göra tårtor till hans fest. Oj, vilken uppgift!
Nog för att jag gjort en del tårtor till de närmst sörjande (läs: mina egna barn) och till några av barnens kusiner genom åren. Men att göra tårta till en 50-års fest med massa okända människor ...
Skulle jag våga det?

Mina tårtor är ju långt ifrån perfekta och jag gör inte så många tårtor om året att jag hittat en teknik än, som jag kan "falla tillbaka" på. Och det var kort varsel. Men jag slog till och skapade två stora tårtor som skulle räcka till runt 40 personer.

Ett relativt enkelt motiv - Presenttårtor med band och rosetter.

 

Båda tårtorna består av ljusa vaniljbottnar smaksatta med apelsin.
Jag använde mig av 3-glas receptet som jag även använde till Blomtårtan och Boktårtan. Botten bakades i en rektangulär springform med måtten 36x23 med 6st ägg till varje tårta. Varje botten delades i tre delar.

Fyllningarna är jordgubbsmousse och tobleronechokladmousse.
Tårtorna är fodrade med marängsmörkräm gjord på färdig marshmallowfluff på burk, som till Boktårtan, innan de täcktes av mörk blå marsipan.
Dekorationer i vit och gråfärgad marsipan samt orange figurpasta. 

Rosetterna hittade jag beskrivning på hos Sandras sötsaker. Ganska enkelt när man kan det.
 
 

Tårtorna räckte mer än väl till alla gästerna på festen - som nog var fler än 40st skulle jag tro.
Jag fick många fina kommentarer om tårtorna både utseende och smak. Det kändes riktigt roligt.


2 kommentarer:

  1. Superfina! Och ser smarriga ut :-)

    SvaraRadera
  2. Dom var rätt goda faktiskt - om jag får säga det själv. :)

    SvaraRadera