onsdag 19 juni 2013

Matiga dinkelmuffins till picnicken

Det finns såå många varianter på muffins som är matiga istället för söta. Perfekt att ta med i picnickkorgen en solig dag.
Här har jag provat en smalare variant baserat på ett Viktväktarrecept, men lätt modifierat för att passa mig bättre.

Jag provade att göra halva satsen som en sötare mellanmålsvariant vilken till och med föll barnen i smaken. Den andra halva satsen smaksattes med lite hetare kryddor som vi vuxna tyckte bäst om.

Ursäkta suddig bild. Jag måste varit lite ostadig på handen.

Matmuffins
12st (VV=2P/st. Grundsmeten är 26P, Varje fyllning ger +2P - totalt 28P)

Ingredienser till grundsmeten
3dl dinkelmjöl
2dl havregryn
1tsk bakpulver
1st ägg
1½dl lättfil, 0,5%

Fyllning 1 - söt med frukt (12st) (VV=2P) 
1msk honung
1st äpple
1tsk kanel
½tsk ingefära, malen
½tsk kardemumma
1st banan

Fyllning 2 - het med grönsaker (12st) (VV=2P) 
Zeta 4st soltorkade tomater (40g)
1st röd paprika
2tsk sambal oelek

Blanda ihop mjöl, havregryn och bakpulver.
Rör ner ägg och lättfil.

För fruktmuffins:
Rör ner honung i muffinssmeten. Grovriv äpple och blanda med kryddorna.
Mosa en banan. Blanda ner frukten i smeten.

För matmuffins:
Grovhacka soltorkade tomater och röd paprika. Blanda ner i smeten tillsammans med sambal oelek.

Klicka ut smeten i 12st muffinsformar.
Baka i ugnen ca 10-15 min på 225 grader.

Ha koll så de inte bli för torra.

Fyllning med äpple och banan

Fyllning med paprika och sambal oelek

Varje muffins (oavsett fyllning) ger VV-2p. (Tänk på att 2st muffins ger VV=5P)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar