torsdag 13 juni 2013

Lätta flarn med citron

Citron är himla gott att ha i kakor och andra bakverk. Tänk dig en sockerkaka med både rivet skal och pressad saft eller maränger med en gnutta citronsmak. För ett tag sedan provade Jag att baka en liten småkaka - ett flarn - på mandelmjöl och med smak av citron. Fräscht, friskt och ljuvligt.

Kakan blir lite seg och smakar mycket mandel - som en biskvibotten. Ät den som den är eller varför inte breda en god fyllning, kanske av choklad, mellan två flarn.

Det bästa med denna lilla kaka är att den är både gluten och mjölkproteinfri. Och kostar bara 1 Points per kaka för oss som är Viktväktare.

Citronflarn
ca 24st (24st ger VV=1P/st, Hela smeten är 36P, så 2st flarn ger VV=3P)

2st äggvitor
2½dl mandelmjöl (125g)
1½dl socker
1st citron, rivet skal och ca 1msk saft

Vispa äggvitorna till skum. Inte så mycket som till maräng, men så det känns fast och bra. Blanda ner socker och mandelmjöl försiktigt. Tillsätt sedan rivet citronskal och lite av saften för att göra smeten lite lösare.

Klicka (eller spritsa) ut små kakor på en plåt klädd med bakplåtspapper.


Grädda i 175 grader i 10 minuter. Passa så att dom inte bränns i kanterna.


Denna bilden har jag lånat av Söta Saker, där jag även hittade receptet. Jag glömde ju ta egna bilder på dom färdiga flarnen och sen försvann dom fortare än jag hann och blinka ..


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar