onsdag 16 januari 2013

Snabbt försvinnande cheesecake med bär

Jag gillar verkligen cheesecakes. Det är så gott med den lite salta, knapriga digestivbotten och sedan en god lite glassig ostsmet ovanpå.
I denna cheesecake ska det sedan vara kräm och bär ovanpå ostsmeten också. Det ger en extra smaksensation till en redan god tårta. 

Välj själv vilken smak det ska var på kräm och bär. Jag tror ursprungsreceptet är på blåbärskräm och färska blåbär. Det var gott - lite vuxet gott. Jag har även gjort med jordgubb och hallon.

I receptet nedan användes hallonkräm och färska hallon.
Jag tror att jag skulle vilja prova björnbär eller fläderblom nästa gång. Det låter somrigt gott.

Cheesekake med kräm och bär


½pkt Digestivkex
2msk socker
100g smält smör
200g Philadelphia ost
1½dl florsocker
3dl vispgrädde
1msk vaniljsocker
ca 3dl kräm i valfri smak
100-200g Färska bär (eller ev. frusna)

Slå sönder kexen väl och blanda med socker och smält smör till en grynig massa. Tryck ut i botten av en form (ca 24 cm).

Rör ihop Philadelphia och florsocker i en bunke. Vispa grädde och vaniljsocker pösigt i en annan bunke. Blanda samman ostsmeten med grädden. Bred ut över digestivbotten.

Häll sedan på krämen i ett tunt lager ovanpå ostsmeten. Har man frusna bär kan dessa läggas ovanpå krämen nu.
Låt stå i frysen, gärna över natten.

Ta ut minst 30 minuter innan servering, gärna längre stund. 

Serveras bäst kylskåpskall, tinad och garnerad med färska bär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar