måndag 15 oktober 2012

Chokladig söndagsfika

Ett kort och snabbt inlägg om goda muffinsar till söndagens eftermiddagsfika. Receptet har jag "snott" rätt av från bloggen "Bakverk och fikastunder". Nu blev mina muffins till utseendet inte alls likadana, men jag tror säkert att smaken är densamma. Mina muffins blev i alla fall supergoda och fick väl godkänt av både man och barn.

Smeten smakade som chokladpudding. Det var knappt skålarna behövdes diskas. Ena dottern slickade glupskt i sig alla smetrester. Det tar jag som ett gott betyg!

Saftiga chokladmuffins med havregömma
(12-18st ...?)


1dl kakao
2dl socker
2dl mjölk
150g mjukt smör
2 ägg
3dl mjöl
1msk vaniljsocker
1½tsk bakpulver

Koka upp kakao, mjölk och hälften av sockret. Låt svalna.
Vispa smör och resten av sockret pösigt. Vispa ner ett ägg i taget.
Blanda mjöl, vaniljsocker och bakpulver i en bunke. Varva ner det och mjölkblandningen i smörvispet.
Häll smeten i en formbeklädd muffinsform (12st). Obs! Max ¾ av formen.


75g smör
½dl socker
2msk kakao
1½dl havregryn

Smält smöret. Blanda socker och kakao. Ta av smöret från plattan och rör ner sockerkakao och havregryn.
Fördela massan jämt över alla muffins.

Grädda i 175 grader i ca 18 minuter.

Jag gjorde 12st normalstora i en muffinsplåt. Det blev väldigt mycket smet över, även om jag fyllde formarna mer än ¾ (vilket var en dum idé). Jag tror att det går att få ut i alla fall 6st normalstora muffins till av denna sats.

Av den smet som blev över gjorde jag minimuffins (12st). Av dessa lät jag 9st vara utan havrefyllningen. Det blev små perfekta chokladmuffins som säkerligen kan användas att göra mini-cupcakes av.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar