måndag 23 april 2012

En svart banan är mums

Varje vecka köper jag bananer och lägger dem att förvaras i kylen. Ja, jag vet att man inte ska förvara bananer i kylen. Men dom håller trots allt lite bättre där än i rumstemperatur. Vi är dåliga på att äta bananer och de hinner oftast bli helt svarta på skalet.

Men egentligen är detta bara en fördel. Jag får då anledning att baka något gott på dessa bananer. 
Tidigare har jag bloggat om Banankaka. En mycket god och lite döbakt kaka.
Jag har också baka Banan- och chokladmuffins.
Ibland brukar jag baka Bananbröd. Men det får jag återkomma till i ett annat blogginlägg.

Till helgens eftermiddagsfika hittade jag ett recept på Banankladdkaka med maräng. Det lät ju helt underbart. Dessutom visste jag att det fanns vispgrädde i kylen. Bara att sätta igång!

Banankladdkaka med maräng
(recept hittat hos Kaffekalas)
(Tyvärr hade hungriga vargar - läs: barnen och deras kompisar - hunnit hugga in på kakan innan jag hann fram med kameran, så det blir bara en halv kaka på bilden.)

2 ägg
1 dl rapsolja
2 dl rörsocker eller strösocker
1 banan
1 ½ dl vetemjöl
1 dl kakao
1 krm äkta vaniljpulver
några nypor salt
ca 2 dl marängkross

Smörj en springform 24 cm med olja.
Vispa äggen lätt för hand. Rör ner olja och socker.
Blanda de torra ingredienserna och vänd ner i smeten.
Mosa bananen med en gaffel och rör ner i smeten. Häll smeten i formen.

Krossa maränger och fördela över smeten. 
Grädda kakan i mitten av ugnen i 180 grader ca 20 minuter - inte mer.
Servera med lättvispad grädde. 


2 kommentarer:

  1. Jag har använt solrosolja - återkommer med resultatet under dagen...dessutom har jag fått använda "flytande vanilj smör" Thailand är ett konstigt land.
    En färsk inhandlad kokosnöt fick också hänga med lite på ett hörn, med kokosvatten i smeten. Färskt kokoskött lades i banankakan.

    SvaraRadera
  2. Hmm, det lät ju inte helt fel med kokos i. Solrosoljan tror jag är (skit)samma som raps.
    Flytande vaniljsmör lät intressant. Hör gärna av dig med resultat. Eller blogga om det så ser jag det där.
    Kram.

    SvaraRadera